Xiaomi jde s novým SUV naplno proti Tesle. Zatím ale jen v Číně

Čínský výrobce elektroniky Xiaomi slavil patnáct let od založení. Kromě nových telefonů, tabletů, hodinek a třeba televizí představil i svůj plán, jak se postavit automobilce Tesla, a to s novým SUV, které parametry a vlastně i vzhledem odpovídá spíše vozům Porsche.
🚩 Proč je to důležité: Jde o jeden z nejsilnějších byznysových příběhů poslední doby. Soukromá firma už v mobilech ukázala, jak rychle se umí prosadit. S některými auty má ale potíže a i podoba prvních vozů byla kontroverzní.
➡️ Co se stalo: Xiaomi se do automobilového průmyslu dostalo vlastně trochu omylem. Když v roce 2021 hrozilo, že na ně dopadne americké embargo a nebudou mít komponenty pro telefony, hledali další byznys, do kterého se pustit.
První vůz představili před rokem, dnes jich jezdí přes 250 tisíc a plány jsou ještě výraznější. Tak razantní start zatím nepředvedla žádná automobilka.
Nový model YU7 staví firma přímo proti Tesle Modelu Y. Přímého srovnání se nebojí a i na prezentaci, která proběhla v Pekingu, uznaly několik výhod tesly.
Xiaomi má větší rozměry, vyšší výkony, lepší zrychlení, výkonnější procesory, delší dojezdy i rychlejší nabíjení… ztrácí ale například ve spotřebě. Tesla umí být úspornější.
💸 Kolik bude stát: Firma zase neoznámila cenu nového modelu, ale očekává se, že bude levnější než Tesla. Vycházet se přitom dá z cen sedanu SU7, který v Číně začíná na v přepočtu zhruba 660 tisících korunách, a je tam zhruba o 50 tisíc levnější než Tesla Model 3.
Cena nového Xiaomi by tak mohla podle odhadů startovat někde kolem 750 tisíc korun. Což by byly z české perspektivy ceny snů. Protože i základní model YU7 nabídne 250 kilowattů, jede stovkou za necelých 6 sekund po startu a podle čínské metodiky ujede až 835 kilometrů. V Evropě však tyto modely zatím dostupné nejsou.
I v autech sází Xiaomi na to, na co v telefonech. Láká na papírové parametry, které si každý může snadněji porovnat a šetří na věcech, které nejsou tolik vidět a hlavně – snaží se pracovat s nižší marží.
💥Kontroverzní podoba: V automobilovém průmyslu vyvolalo Xiaomi kontroverze. V první řadě sedan SU7 až příliš připomíná Porsche Taycan. Vozy mají velmi podobné proporce a je poměrně zjevné, že německý vůz byl přinejmenším silnou inspirací.
Xiaomi se německému elektrickému supersportu zkusilo vyrovnat i výkony a technikou, o to více šokující byla cena odpovídající ceně základní Škody Octavia.
Až vrcholná verze Ultra stojí výrazně přes dva miliony, jde ale o jeden z nejsilnějších vozů na trhu. Tři motory dávají dohromady přes 1100 kilowattů výkonu. I tento vůz nasbíral přes dvacet tisíc objednávek.
📢 Potíže s auty: Po spuštění výroby se rychle objevovaly první problémy s kvalitou, je znát, že jde o automobilku na zelené louce. Nedostatky přetrvávají prakticky do dneška. I za letošní první čtvrtletí byl vůz ve své kategorii (elektrický sedan) z pohledu kvality ten úplně nejhorší. Vykazuje například jeden z nejvyšších poměrů počtu reklamací. Poměrně špatně ale v žebříčku dopadly i Mercedes EQE a BMW i5.
Nezdá se ale, že by to zákazníkům výrazněji vadilo. Prodeje jsou stále poměrně vysoké. Dalšími problémy jsou ale poměrně časté nehody, které plní sociální sítě a dokonce vedli i k prudkému zdražení pojištění na tyto vozy. Za některé mohla samotná technika, například brzdy v základních modelech neodpovídají možným výkonům, za další mohlo jednoduše to, že jde z nejdostupnějších aut s takto vysokými výkony a řidiči si to zkouší bez adekvátních řidičských zkušeností. (Podobné nehody mají i Tesly v Česku).
Největší ranou ale byla březnová nehoda, při které zahynuly tři studentky. Z pohledu renomé šlo o velmi špatnou kombinaci – vůz v „řídil“ autopilot, který špatně vyhodnotil situaci a řidička už nestačila zareagovat, navíc baterie po nehodě začala hořet.
🔎 Kontext: Xiaomi je po Apple a Samsungu třetí největší výrobce chytrých telefonů na světě. První telefon přitom firma představila v srpnu 2011. Firma oslavila teprve patnáct let od svého založení. Je nejmladší společností, která se kdy dostala mezi 500 největších firem světa.
Výrobce elektroniky postupně expanduje do nových oblastí. Vedle elektrokoloběžek, televizí a aut, jde třeba o fény, robotické vysavače nebo i cestovní kufry. Vzniká celý ekosystém produktů.
V případě mobilních telefonů má Xiaomi nabídku prakticky ve všech segmentech. Od levných telefonů pro nenáročné zákazníky, přes střední třídu až po špičkové fotomobily, které stojí proti nejlepším modelům Apple a Samsung.
Velký krok pro firmu je představení vlastních čipů. Podle prvních testů jsou výkonnější než ty od konkurence, není ale zatím jisté, zda s tím není spojený nějaký kompromis.