OTÁZKY A ODPOVĚDI: Proč evropské automobilky nechtějí zákaz spalovacích motorů

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Automobilky zaslaly Evropské komisi otevřený dopis, v němž žádají zrušení zákazu spalovacích motorů. Splnění přísných cílů pro emise oxidu uhličitého a plán na dosažení nulových emisí u osobních vozů a dodávek do roku 2035 je podle nich nereálný.

🚩 Proč je to důležité: Evropa si nastavila ambiciózní dekarbonizační cíle, které mají v roce 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Automobilky nyní tlačí, aby se vše kvůli okolní realitě přehodnotilo. 

✅ Proč automobilky tvrdí, že cíle splnit nejde?

➡️ Elektromobilů se zatím prodává mnohem méně, než se pro rok 2025 původně čekalo. „Velká část zákazníků se stále obává přechodu na alternativní pohony,“ stojí v dopise.

➡️ Novou potíží je i jiná „průmyslová geopolitická realita“. Evropské automobilky narážejí na nová americká cla, stejně jako odklon USA od zelených cílů. Na druhé straně přicházejí o pozici na čínském trhu.

Naopak čínské automobilky jsou v Evropě stále silnější konkurencí. Plán, že by evropští výrobci vydělávali v USA i v Číně a na obou trzích také prodávali spoustu elektromobilů, a snižovaly si tak náklady na ně, se rozplynul.

Chtějí automobilky konec green dealu?

➡️ Ne. I v dopise potvrzují, že míří k dekarbonizaci a berou ji vážně. Jen chtějí uvolnit některé dílčí cíle (zejména pod tíhou ekonomické reality) a navíc i navrhují, čím je případně vyrovnat. Chtějí splnit klimatické cíle a zároveň zachovat průmyslovou konkurenceschopnost Evropy a pracovní místa. Zdůrazňují, že když transformace nebude dávat ekonomický smysl a tedy i přinášet zisky, těžko ji bude někdo financovat.

✅ Co automobilky v dopise požadují?

➡️ Větší dotace
Automobilky chtějí mnohem radikálnější a dlouhodobější pobídky, aby nákup elektrických vozidel dával zákazníkům větší smysl. Zmiňují vše od dotací přes daňové úlevy až třeba po výhodnější přístup do center měst pro zelená vozidla.

„Je již jasné, že samotné sankce a zákonné povinnosti k této transformaci nepovedou,“ argumentují. Velkou podporu požadují hlavně u nákladních vozidel, které jsou proti těm na naftu provozně nákladnější a nedávají tak ekonomický smysl.

➡️ Započítání vlastní aktivity
Chtějí, aby se jim do emisí započítala i vlastní snaha je snižovat. Pokud v továrnách přechází na obnovitelné zdroje a snižují energetickou náročnost výroby, chtěli by, aby to bylo nějak zohledňováno. Navrhují i to, že pokud by sami například skladovali CO2, mohli by i nadále prodávat auta se spalovacími motory.

➡️ Prostor pro spalovací motory
Požadují i technologickou neutralitu. Potvrzují, že elektromobily budou mít hlavní slovo, ale opomíjet by se neměly další technologie včetně účinných spalovacích motorů. 

➡️ Rychlejší obnova vozidel
Plán Evropy je, že se od roku 2035 budou prodávat jen bezemisní vozy (tedy hlavně elektromobily) a do roku 2050 ze silnic zmizí i většina vozů se spalovacími motory. Automobilky navrhují prodávat více zelenějších aut nyní a vyrovnat tak prodej například hybridů do zásuvky i po roce 2035. Volají proto pro podpoře výměny starých aut za nové. 

➡️ Levnější hybridy
Pro hybridy do zásuvky (takzvané PHEV) chtějí automobilky uvolnit pravidla. Evropa tlačí na to, aby měly co největší dojezd na elektřinu, a to po zkušenostech, kdy si je lidé kupovali kvůli dotacím či parkování a reálně vozy vůbec nenabíjeli. Výrobci ale tvrdí, že je lepší něco než nic, navíc jsou podle nich hybridy s velkou baterií obtížně prodejné na trzích mimo Evropu. Čekají také, že dostupnější PHEV s menší baterií mohou zákazníky ve výsledku dovést k elektromobilům.

➡️ Omezit závislost na Asii
Automobilový průmysl zdůrazňuje, že je v oblasti baterií zcela závislý na asijských dodavatelích. V Evropě se zatím nepodařilo vytvořit alternativy v žádné části řetězce od surovin přes polovodiče až po výrobu baterií. V dopise výrobci požadují, aby vznikl nějaký systém, který to změní.

➡️ Řešit drahou elektřinu
Výroba v Evropě je nákladnější, protože je tu proti zbytku také dražší elektřina. Ta je drahá i pro ty, kteří si koupí elektromobil. V tomto případě dopis neuvádí žádné řešení, spíše popisuje složitou realitu.

🔍 Kontext: V dopise chybí, že Evropa chce prodej elektromobilů podpořit i dalšími chystanými opatřeními. Tím je tlak na firmy, aby více řešily své emise, a to kvůli bankovním úvěrům, odběratelům daním nebo investorům.

Na druhé straně se chystají emisní povolenky na benzin a naftu, které mají v důsledku elektromobily zvýhodnit. Automobilky nejspíše nevěří, že to může situaci změnit. 

Emise skleníkových plynů ze silniční dopravy jsou v Evropě druhé nejvyšší po energetice. Narozdíl od ní ale od roku 1990 vzrostly. Důvodem je vyšší počet osobních aut, která jsou navíc stále větší, i vyšší objem nákladní dopravy na evropských silnicích.

✒️ Poznámka: Dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové podepsal šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ola Källenius a předseda Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Matthias Zink. Oba zastupují většinu evropských firem v oboru. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku