Až 500 kilometrů nových dálnic. Stát má plán až do roku 2050

Základní dálniční síť plánuje stát dokončit do roku 2033. Už nyní ale řeší, co dál. Ředitelství silnic a dálnic minulý týden získalo souhlas k přípravě dalších až 500 kilometrů nových dálnic.
🚩 Proč je to důležité: Síť dálnic je zásadní pro cestování i pro ekonomiku. Nové trasy dálnic mají snížit množství tranzitní dopravy v okolí Prahy a Brna. Měly by také přispět k hospodářskému rozvoji regionů.
➡️ Co se stalo: Stovky kilometrů nových úseků představují plán na rozvoj dálniční sítě do roku 2050. O jeho schválení centrální komisí ministerstva dopravy informoval web Zdopravy. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla však nemusí všechny navržené úseky vzniknout jako dálnice, ale jako silnice první třídy se čtyřmi nebo třemi pruhy.
„Rozhodnutí komise pro nás znamená možnost zadávat vyhledávací studie pro návrh nových tras kapacitních komunikací v daných schválených koridorech,“ vysvětlil Mátl pro deník Právo.
Hlavním cílem strategie je odlehčit největším dopravním uzlům, tedy zejména Praze a Brnu. Plán počítá například s výstavbou druhého dálničního okruhu kolem Prahy, pracovně označeného jako dálnice D99 (stejné číslo nese dálniční okruh kolem německého Mnichova).
Nový okruh by metropoli obkroužil dále od města. Na severu by vedl kolem Mělníka, na jihozápadě kolem Zdic, na jihu kolem Benešova a na východě kolem Českého Brodu. Fungoval by i jako spojnice jednotlivých dálnic, které paprskovitě vycházejí z Prahy do všech směrů.
„Pro spoustu aut, které přes nás pouze tranzitují, to umožní zcela minout Prahu. Do řady regionů by dálnice přinesla nový rozvoj, protože jsou nyní špatně dopravně napojené,“ uvedl Mátl. Jenže část území okolo Prahy je už dnes poměrně hustě zastavěná. Získávání souhlasů dotčených obcí či majitelů pozemků tak může být mimořádně složitý úkol, což připouští i šéf ŘSD.
Podobně je na tom i Brno. Nová dálnice má vzniknout v místech, kde se z D1 ve směru od Prahy napojí na plánovanou silnici I/73 severně od města.
Samostatnou kapitolou je pak nová dálnice pracovně označená jako D20. Ta má být nejdelším novým souvislým úsekem. Propojila by západní a jižní Čechy s Vysočinou a Moravou. Vedla by z Plzně přes Písek a Veselí nad Lužnicí do Jihlavy, kde se napojí na dálnici D1. ŘSD upozornilo, že plánované trasování nových dálnic je zatím jen orientační a bude se dále zpřesňovat.
🔎 Kontext: ŘSD letos plánuje zprovoznit 74 kilometrů nových dálnic a 25 kilometrů silnic první třídy. Otevřít se má poslední část D1 kolem Přerova, dvě části karlovarské dálnice D6 nebo několik úseků D35 o celkové délce 32 kilometrů.
„V letošním roce bude Ředitelství silnic a dálnic hospodařit s rekordním rozpočtem více než 80 miliard korun,“ uvedl v lednu ministr dopravy Martin Kupka.
V dalších letech se pak práce budou kromě D35 soustředit hlavně na dokončení Pražského okruhu a středočeské části D3.
👀 Co sledovat v dalších dnech: ŘSD nyní musí vytvořit seznam nových úseků a určit, jakou mají prioritu. Poté přijdou na řadu jednání o jejich možném umístění s dotčenými obcemi a městy.