Česko přitvrdilo ve vymáhání pokut od cizinců. Nejčastěji jde po Polácích

Ujít trestu za porušení dopravních předpisů na českých silnicích je pro cizince stále těžší. Česko se totiž důsledněji zaměřuje na vymáhání přeshraničních pokut a nenechává přestupky promlčet. Chystaná unijní legislativa má tento trend ještě posílit nejen u nás, ale v celé Unii.
🚩 Proč je to důležité: Přísnější přístup k pokutám má zvýšit bezpečnost na silnicích.
➡️ Co se stalo: Za prvních sedm měsíců v roce 2023 žádalo Česko ostatní unijní státy o spolupráci při hledání pachatelů dopravních přestupků v necelých 264 tisících případech.
Jenže od té doby zájem české strany o přeshraniční pokuty setrvale roste a letos ve stejném období vystoupalo číslo na víc než 409 tisíc případů. To je nárůst o 55 procent za dva roky. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy.
🧨 Velká trojka přestupků: Suverénně nejčastěji dohledává česká strana silniční provinilce z Polska. Do konce července je kontaktovala kvůli pokutám ve 130 tisících případech. Na druhém místě jsou Slováci s necelými 103 tisíci případy a následují Němci se 66 tisíci případy. Do těchto tří zemí jdou téměř tři čtvrtiny všech žádostí o zaplacení přeshraničních pokut.
Nejčastější prohřešek nemá ve statistikách absolutně žádného konkurenta. Česko se pokoušelo ze zahraničí vymoci pokutu za rychlost ve 404 tisících případech – to je zhruba 99 procent. Řešily se nicméně i jiné přestupky, jako třeba jízda bez pásu nebo na červenou.
🔎 Kontext: Není to jen Česko, kdo ve vymáhání přeshraničních pokut v Evropské unii přitvrzuje. I ostatní unijní státy se stále důsledněji domáhají pokut za přestupky způsobené českými řidiči v zahraničí. Tento trend má navíc v následujících letech ještě posílit, protože se chystá nová unijní legislativa, která vymáhání pokut usnadní.
Aktuálně se čeká na prováděcí směrnici. „Prováděcí směrnice EU má být přijata do 20. ledna 2026. Po jejím zveřejnění bude možné přistoupit k zahájení praktických kroků,“ uvedl pro Publico František Jemelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.
Pokud bude prováděcí směrnice schválena v termínu, zpřísněný režim by měl platit od 20. července 2027.
Ten by se měl podle ministerstva projevit zejména větším množstvím provinění, která je přes hranice možné vymáhat. Zatím jich je osm, směrnice má ale počet rozšířit o deset dalších. Patří mezi ně například nebezpečné předjíždění, jízda přes plnou čáru nebo nedodržení pravidel na železničním přejezdu.
Podle údajů Evropského parlamentu z loňského dubna unikne trestu zhruba 40 procent přeshraničních dopravních přestupků. Nová legislativa, která se bude postupně zavádět, má pomoci toto číslo snížit. Zastánci doufají, že to ve výsledku povede k menšímu počtu dopravních nehod a vyšší bezpečnosti na silnicích.