Pády na elektrokolech jsou rizikovější. Zraněním končí víc než dvakrát častěji

S rostoucí popularitou elektrokol začíná vyvstávat nepříjemný problém. Lidé, kteří z nich spadnou, si z kolize daleko častěji odnášejí zranění. Počet dopravních nehod s elektrokoly přitom skokově roste. Riziko představují hlavně pro starší ročníky.
🚩 Proč je to důležité: Jízda na elektrokole může představovat riziko, které lidé často podceňují. Pokud je ale cyklista dobře vybaven, může to ochránit jeho zdraví i život.
➡️ Co se stalo: Odborníci varují, že pády na elektrokolech končí daleko častěji zraněním, než v případě cyklistů, kteří jedou na kole bez přídavného pohonu. „Nehody cyklistů na elektrokolech mají 2,4krát vyšší závažnost než nehody cyklistů na běžných jízdních kolech,“ uvádí analýza Centra dopravního výzkumu, která zkoumala nehody cyklistů mezi lety 2023 a 2024.
Mezi chybami, které jezdci na elektrokolech dělají, se nejčastěji opakují dvě - nepřiměřená rychlost a alkohol. Svou roli nicméně hraje také obliba elektrokol u seniorů, u kterých je při pádu vyšší riziko zranění. „Starší cyklisté (65+) tvoří podstatnou část zraněných (i smrtelně) cyklistů na elektrokolech,“ upozorňuje analýza. Téměř čtvrtina zraněných elektrocyklistů (23 %) patří do věkové kategorie 65 až 74 let.
To, že by si jezdci na elektrokolech měli dávat větší pozor, ukazují i statistiky. V loňském roce policie zaznamenala 641 dopravních nehod s účastí cyklistů na elektrokolech. To bylo meziročně přibližně o 200 případů víc. Zatímco při 3674 dopravních nehodách cyklistů na běžných kolech zemřelo 16 lidí, u elektrokol byl poměr smrtelných nehod mnohem vyšší. Ze zmiňovaných 641 případů jich skončilo tragicky osm.
🔎 Kontext: Elektrokola se v Česku těší obrovské popularitě. V posledních letech tvoří podle odhadů zhruba třetinu všech prodaných kol. Jenže pro nezkušeného jezdce mohou být zrádná. Cyklista na nich snadno přecení své síly nebo se rozjede rychlostí, kterou by bez motoru sám nevyvinul.
Když se síla elektrokola spojí s nechutí k nošení ochranné přilby, je zaděláno na problém. „Zejména starší generaci cyklistů je obtížné o výhodách helmy přesvědčit, když ji přeci celý život nenosili,“ říká Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
V Česku musí povinně jezdit s nasazenou přilnou jen cyklisti do 18 let. Odborníci přesto doporučují, aby ji používali i dospělí. „Nehoda se může stát kdykoliv, kdekoliv a komukoliv. Bez ohledu na to, jestli je to cyklista sváteční nebo ten, který jezdí na kole každý den a najezdí denně desítky kilometrů," upozorňuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.