Emisní kobra rozdala tresty za miliony. Nejčastěji porušují pravidla Poláci

První měsíc na silnicích a tresty za miliony. To je výsledek nového fungování Inspekce silniční dopravy (INSID), která od 1. července kontroluje zejména kamionovou dopravu.
🚩 Proč je to důležité: INSID má dohlížet na přestupky nepoctivých řidičů kamionů, a ulehčit tak těm poctivým, kteří dodržují zákony.
➡️ Co se stalo: Inspektoři z INSID se pustili do přísných kontrol kamionové a autobusové dopravy. Za první měsíc fungování mají za sebou 1 397 kontrol, to jsou téměř dvě kontroly za hodinu. Přestupek inspektoři odhalili ve 416 případech, problémy tedy mělo téměř každé třetí vozidlo.
Jen na pokutách inspektoři vybrali 487 tisíc korun. Kromě nich ale udělují také kauce, které musí v některých případech zaplatit řidič jako zálohu na pokutu v následném správním řízení. A tady už se částky dostaly na miliony.
Celkem udělili v červenci inspektoři 148 kaucí v souhrnné výši 4,12 milionu korun. Nejčastějšími přestupky bylo podle inspekce porušování pravidel týkajících se doby řízení a odpočinku řidičů. Kontroly však odhalily také případy přetížených vozidel, manipulace s tachografy či pokusy obejít emisní normy.
Při kontrolách bylo prověřeno více zahraničních než tuzemských řidičů, přičemž nejčastěji porušovali předpisy Poláci. Kontroly probíhaly nejen na dálnicích, ale také ve městech a obcích.
Mezi rekordní patří kauce z 5. srpna. Na dálnici D1 u Dolní Lutyně zastavili inspektoři dvě nadměrné soupravy chorvatského dopravce. Ukázalo se, že ani jedna z nich nemá povolení na převážení nadměrných nákladů přes Česko. Přestože pro Slovinsko, Rakousko i Polsko řidiči potřebné doklady měli.
Inspektoři jim vyměřili každému pokutu 15 tisíc korun a navíc kauci. „Dopravce obdržel kauci v souhrnné výši 430 tisíc korun,“ uvedl INSID na sociální síti Facebook.
📢 Co kdo říká:
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy: „První měsíc fungování INSID jasně ukazuje, že nová inspekce má smysl. Bezmála jeden a půl tisíce kontrol a přes čtyři stovky odhalených přestupků znamená, že INSID umí reagovat na problémy v provozu a zaměřit se na ty, kteří pravidla porušují. A to je dobrá zpráva pro bezpečnost na silnicích i pro férové dopravce.”
🔎 Kontext: INSID vznikl transformací Centra služeb pro silniční dopravu, jež se do té doby zabývalo kontrolou kamionové dopravy. Inspektoři tím získali nejen nové pravomoci, ale také nové vybavení.
Konkrétně šlo o 22 speciálně upravených vozů Volkswagen Crafter. Cena jednoho vozu dosáhla téměř 1,81 milionu korun bez DPH. Díky technologii DSRC jsou ale vozidla schopná na vzdálenost až 150 metrů načítat data z tachografů, například o překročení rychlosti, neoprávněné manipulaci s kartou řidiče nebo jízdě bez karty.
Systém navíc automaticky vyhodnocuje, která vozidla stojí za kontrolu, a to i na základě údajů z vysokorychlostních vah. Vozy jsou vybaveny mobilními váhami, solárními panely i UV detektory pro ověřování dokladů. Podle ministra Kupky to inspektorům umožňuje soustředit se na skutečné přestupky a omezit zbytečné zastavování řidičů.