Na jihu Čech se srazily dva vlaky: desítky zraněných, škoda 150 milionů

Obrázek
Srážka vlaků na Českobudějovicku
Srážka vlaků na Českobudějovicku
Česko

Na trati mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku se ráno čelně srazil rychlík s osobním vlakem. Záchranáři ošetřili 47 lidí, z toho 27 převezli do nemocnic. Podle předběžných zjištění chyboval strojvůdce rychlíku, projel návěstidlo Stůj.

🚩 Proč je to důležité: Počtem zraněných patří nehoda k nejvážnějším za posledních pět let. Se zavedením modernějšího zabezpečovacího zařízení se na trati počítá až po roce 2030.

➡️ Co se stalo: Rychlík jel z Českých Budějovic do Plzně, osobní vlak v opačném směru, avšak po stejné koleji. V 6:19 se vlaky srazily. Asi 45 minut před nehodou byl omezen provoz na druhé koleji, proto měl rychlík na návěsti Stůj a měl počkat, až osobní vlak vjede do stanice, uvedl náměstek ředitele Správy železnic Karel Švejda. 

Vlak, který vjížděl do stanice, dodržel podle něj předepsanou rychlost. Vzdálenost, kterou rychlík ujel od návěstidla, byla krátká. „Při rychlosti, kterou jel, to byla otázka několika málo sekund,“ dodal náměstek. Strojvedoucí rychlíku byl podle Českých drah zkušený a dosud neměl žádný problém. Hasiči ho museli vyprostit, zůstal ve voze zaklíněný. 

Dechová zkouška alkohol u obou strojvedoucích vyloučila, uvedla policie. Nehodu vyšetřuje pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Prověřuje i to, zda nešlo o technickou závadu. 

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Zdravotníci ošetřili 47 účastníků nehody, z toho 27 jich odvezli do nemocnic. Čtyři lidé byli zraněni těžce a devět mělo středně těžká zranění, nikdo nebyl v ohrožení života. Nejčastěji šlo podle ředitele jihočeské záchranné služby Jakuba Hájka o poranění končetin, vnitřních orgánů či hlavy. 

Sanitky pacienty rozvezly do šesti jihočeských nemocnic. Nejzávažněji poraněné přijala českobudějovická nemocnice. Jeden z pacientů je na anesteziologicko-resuscitačním oddělení, tři na jednotce intenzivní péče, řekla mluvčí nemocnice Iva Nováková. Policisté a hasiči poskytovali účastníkům nehody také psychologickou pomoc a zřídili informační linky pro ty, které událost zasáhla.

Nehodu vyšetřuje policie a Drážní inspekce. Podle Hospodářských novin byla ve stanici výluka staničního zabezpečovacího zařízení, které se stará o chod výhybek a návěstidel. Kvůli tomu se jezdilo jen po jedné koleji ze dvou a vlaky se musely křižovat. Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera to nechtěl komentovat.

Materiální škoda na vlacích byla předběžně vyčíslena na 150 milionů korun, poškozeny jsou oba vlaky. Na kolejích vznikla škoda 10 tisíc korun, řekl generální inspektor.

České dráhy, kterým oba vlaky patří, zraněné cestující odškodní, a to i za majetkovou újmu. Dopravce, končící ministr dopravy a zástupci Správy železnic vyjádřili nad havárií politování a omluvili se všem, které postihla. Stejně jako prezident Petr Pavel ocenili profesionální zásah všech složek integrovaného záchranného systému. 

📢 Co kdo říká: 
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy v demisi: „Podle předběžných informací Správy železnic mělo pravděpodobně dojít v případě rychlíku k projetí návěstidla v poloze STŮJ. Na této trati se počítá se zavedením ETCS po roce 2030. I tato nehoda ale ukazuje, že je třeba dál pokračovat v rozšiřování moderního zabezpečení, které je schopné lépe předcházet lidské chybě.“

České dráhy: „Cestujícím z obou vlaků poskytneme odškodnění za způsobený úraz i za majetkovou újmu.“

Petr Pavel, prezident: „Je nezbytné, aby byly příčiny nehody co nejrychleji a transparentně vyšetřeny. Bezpečnost občanů musí být vždy na prvním místě a je potřeba zajistit, aby se podobné nehody neopakovaly.“

🔎 Kontext: Trať z Českých Budějovic do Plzně zatím není vybavena evropským zabezpečovacím systémem ETCS, který by mohl srážce zabránit. S jeho zavedením se zde počítá po roce 2030, trať čeká celková rekonstrukce. Správa železnic systém buduje postupně, zatím má zcela hotovo přes 600 kilometrů z více než 9300 kilometrů tratí v Česku. Celkové náklady se odhadují na 50 miliard korun, další desítky miliard platí dopravci za úpravy vlaků.

Podle počtu zraněných je čtvrteční nehoda jednou z nejzávažnějších v posledních pěti letech. Tragická nehoda, která si vyžádala čtyři oběti na životech se stala loni v červnu. Tehdy se srazil osobní a nákladní vlak v Pardubicích. Srážku zavinil strojvedoucí rychlíku RegioJet, který projel návěst zakazující jízdu. Chybu si uvědomil a stihl zastavit, strojvedoucí protijedoucího nákladního vlaku včas zabrzdit nemohl, nic ho nevarovalo. Při nehodě zemřely čtyři ženy, dalších 27 lidí rozvezly sanitky do nemocnic.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku