železnice
Rekonstrukce mostu na Výtoni: Rozhodují influenceři, kteří tomu nerozumí, varují inženýři

O mostech rozhodují politici a influenceři, stěžují si stavební technici. Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) je v prohlášení pro média nebývale ostrá. Předpokládají, že náklady na rekonstrukci a sto let údržby budou u modernizace až čtyřikrát vyšší než v případě novostavby. Kritizují, že hlavní slovo nemají odborníci.
🚩 Proč je to důležité: Spor o důležitý most přes Vltavu trvá už roky a stále nekončí. Zpočátku měli navrch zastánci demolice památky, nově vítězí zastánci jeho opravy. Jenže je slyšet silný hlas, který může vše zase změnit.
Jít do hloubky (4 min čtení)Češi chtějí změnit i polskou železnici. RegioJet v Polsku vyjel s prvním vnitrostátním vlakem

Čeští dopravci se na polskou železnici snažili dostat téměř dekádu. RegioJet nyní spustil spojení mezi Krakovem a Varšavou. Jde o první krok ve snaze spustit „barevnou“ revoluci i tam.
🚩 Proč je to důležité: Konkurence, jaká panuje na české železnici, nemá ve světě obdobu. Na hlavních tratích si mohou lidé vybrat z několika dopravců. Nově si budou moci díky českým dopravcům vybírat i Poláci.
Jít do hloubky (3 min čtení)Nový plán pro pražský železniční most: za čtyři roky by se mohl opravovat

Správa železnic otáčí a památkově chráněný most pod Vyšehradem chce opravit, i když dosud prosazovala jeho demolici. K mostu ale chce přistavět ještě jeden se třetí kolejí a počítá i se stavbou nové zastávky.
🚩 Proč je to důležité: Spor o důležitý most přes Vltavu trvá už roky. Zpočátku měli navrch zastánci demolice památky, teď ale vítězí zastánci jeho opravy.
Jít do hloubky (4 min čtení)Vlaky na klíčovém koridoru omezí výluka. Pojedou po jedné koleji nebo vůbec

Výluky, náhradní doprava i zrušené spoje čekají na cestující i nákladní přepravce, kteří využívají páteřní železniční tah mezi Prahou a Moravou. V říjnu na něm začne půlroční oprava trati. Ta omezí provoz na jedinou kolej. Několik nocí během rekonstrukce vlaky nepojedou vůbec.
🚩 Proč je to důležité: Opravovaný úsek mezi Pardubicemi a Chocní je klíčový pro spojení Prahy s Moravou, tedy i pro mezinárodní spoje do Polska, Rakouska a na Slovensko. Omezení dopadnou na všechny a každý drobný problém může vyvolat velká zpoždění.
Jít do hloubky (3 min čtení)Dráhy i pražské letiště avizují nové linky, které více propojí Česko se světem

Nové linky přibudou od nového podzimního letového řádu na pražském letišti, více zahraničních spojů chystají také České dráhy. Mezi novinkami je napříkad vlak jedoucí rychlostí až 230 kilometrů v hodině a cesta 33 kilometrů dlouhým tunelem, na našem území to ale nebude.
🚩 Proč je to důležité: Železniční a letecké propojení s mnoha zahraničními destinacemi by se mělo v příštích měsících zlepšovat. Změny by mohly přinést nejen širší nabídku spojů, ale na řadě tras díky rostoucí konkurenci také nižší ceny.
Jít do hloubky (3 min čtení)Kupka slibuje 540 kilometrů dálnic a 767 kilometrů rychlotratí. Vlaky pojedou i pod Prahou

Ministerstvo dopravy představilo svou vizi rozvoje dopravy na další dekády. Chystá dalších 540 kilometrů dálnic, nové silnice, rychlou železnici i lepší splavnost Labe.
🚩 Proč je to důležité: Vědět, jakým směrem se ubírají plány rozvoje dálnic a železnic, by mělo usnadnit rozhodování o tom, kde bydlet a kde investovat.
Jít do hloubky (5 min čtení)Nebezpečný benzol: U Hustopečí hrozí další požár i otrava pitné vody

O úlevě se na Hustopečsku zatím mluvit nedá. Je to sice už týden od vykolejení vlaku s nebezpečným benzolem, Správa železnic ale upozorňuje, že extrémně hořlavá látka může znovu vzplanout. Zásah hasičů může trvat ještě týdny.
📌Proč je to důležité: Benzol je mimořádně toxická látka. Odhaduje se, že vagóny, které hořely, jej obsahovaly zhruba 200 tun. Panují obavy, že by benzol mohl kontaminovat i vody ve studních.
Jít do hloubky (3 min čtení)