železnice
Zranění při srážce vlaků se hlásí o odškodnění. Vyplatí se dohoda, nebo soud?
Účastníci nehody vlaků z minulého čtvrtka se začínají hlásit o odškodnění. Částka, kterou jim nabídnou pojišťovny, nicméně může být podle advokátů výrazně nižší, než na co mají nárok.
🚩 Proč je to důležité: Po nehodě bylo ošetřeno 47 cestujících, v nemocnici jich v pondělí zůstávalo ještě pět.
Jít do hloubky (3 min čtení)Na jihu Čech se srazily dva vlaky: desítky zraněných, škoda 150 milionů
Na trati mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku se ráno čelně srazil rychlík s osobním vlakem. Záchranáři ošetřili 47 lidí, z toho 27 převezli do nemocnic. Podle předběžných zjištění chyboval strojvůdce rychlíku, projel návěstidlo Stůj.
🚩 Proč je to důležité: Počtem zraněných patří nehoda k nejvážnějším za posledních pět let. Se zavedením modernějšího zabezpečovacího zařízení se na trati počítá až po roce 2030.
Jít do hloubky (5 min čtení)České dráhy zase zdražují, cestující jim bere i levný benzin
Cestování vlakem bude od poloviny prosince dražší. České dráhy zvýší ceny jízdenek o dvě až tři procenta. Přibude ale moderních vlaků a zlepší se spojení do zahraničí.
🚩 Proč je to důležité: Na provoz Českých drah přispívá stát i kraje miliardami. Pokud by cestujících dál ubývalo, ztráty se budou zvyšovat.
Jít do hloubky (3 min čtení)Program vlády v dopravě: Cyklisté nejsou prioritou, zlevní jízdné, postaví se dálnice
V oblasti dopravy vznikající vláda myslí zejména na individuální automobilovou dopravu. Podle programového prohlášení kabinet hodlá podpořit výstavbu nových dálnic a slibuje, že řidičům kvůli povolenkám nezdraží pohonné hmoty. Současně výslovně uvádí, že nebude upřednostňovat cyklistickou dopravu před jinými druhy dopravy.
🚩 Proč je to důležité: Vládní program v oblasti dopravy slibuje v příštích letech mnohá zlepšení pro motoristy. Kabinet uvádí, že bude podporovat všechny druhy dopravy vyváženě.
Jít do hloubky (4 min čtení)České dráhy přišly za pololetí o 1,5 milionu cestujících. Z propadu viní levný benzin
Českým drahám výrazně ubylo cestujících. I přes pokles pasažérů se ale hospodaření této železniční společnosti v segmentu osobní dopravy zlepšilo. Pomohl hlavně růst příjmů od státu a krajů.
🚩 Proč je to důležité: Levnější benzin znamená méně cest vlakem, nižší tržby a ve výsledku i vyšší závislost na financích z veřejného rozpočtu.
Jít do hloubky (3 min čtení)Rekonstrukce mostu na Výtoni: Rozhodují influenceři, kteří tomu nerozumí, varují inženýři
O mostech rozhodují politici a influenceři, stěžují si stavební technici. Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) je v prohlášení pro média nebývale ostrá. Předpokládají, že náklady na rekonstrukci a sto let údržby budou u modernizace až čtyřikrát vyšší než v případě novostavby. Kritizují, že hlavní slovo nemají odborníci.
🚩 Proč je to důležité: Spor o důležitý most přes Vltavu trvá už roky a stále nekončí. Zpočátku měli navrch zastánci demolice památky, nově vítězí zastánci jeho opravy. Jenže je slyšet silný hlas, který může vše zase změnit.
Jít do hloubky (4 min čtení)Češi chtějí změnit i polskou železnici. RegioJet v Polsku vyjel s prvním vnitrostátním vlakem
Čeští dopravci se na polskou železnici snažili dostat téměř dekádu. RegioJet nyní spustil spojení mezi Krakovem a Varšavou. Jde o první krok ve snaze spustit „barevnou“ revoluci i tam.
🚩 Proč je to důležité: Konkurence, jaká panuje na české železnici, nemá ve světě obdobu. Na hlavních tratích si mohou lidé vybrat z několika dopravců. Nově si budou moci díky českým dopravcům vybírat i Poláci.
Jít do hloubky (3 min čtení)Nový plán pro pražský železniční most: za čtyři roky by se mohl opravovat
Správa železnic otáčí a památkově chráněný most pod Vyšehradem chce opravit, i když dosud prosazovala jeho demolici. K mostu ale chce přistavět ještě jeden se třetí kolejí a počítá i se stavbou nové zastávky.
🚩 Proč je to důležité: Spor o důležitý most přes Vltavu trvá už roky. Zpočátku měli navrch zastánci demolice památky, teď ale vítězí zastánci jeho opravy.
Jít do hloubky (4 min čtení)Vlaky na klíčovém koridoru omezí výluka. Pojedou po jedné koleji nebo vůbec
Výluky, náhradní doprava i zrušené spoje čekají na cestující i nákladní přepravce, kteří využívají páteřní železniční tah mezi Prahou a Moravou. V říjnu na něm začne půlroční oprava trati. Ta omezí provoz na jedinou kolej. Několik nocí během rekonstrukce vlaky nepojedou vůbec.
🚩 Proč je to důležité: Opravovaný úsek mezi Pardubicemi a Chocní je klíčový pro spojení Prahy s Moravou, tedy i pro mezinárodní spoje do Polska, Rakouska a na Slovensko. Omezení dopadnou na všechny a každý drobný problém může vyvolat velká zpoždění.
Jít do hloubky (3 min čtení)Dráhy i pražské letiště avizují nové linky, které více propojí Česko se světem
Nové linky přibudou od nového podzimního letového řádu na pražském letišti, více zahraničních spojů chystají také České dráhy. Mezi novinkami je napříkad vlak jedoucí rychlostí až 230 kilometrů v hodině a cesta 33 kilometrů dlouhým tunelem, na našem území to ale nebude.
🚩 Proč je to důležité: Železniční a letecké propojení s mnoha zahraničními destinacemi by se mělo v příštích měsících zlepšovat. Změny by mohly přinést nejen širší nabídku spojů, ale na řadě tras díky rostoucí konkurenci také nižší ceny.
Jít do hloubky (3 min čtení)