České dráhy přišly za pololetí o 1,5 milionu cestujících. Z propadu viní levný benzin

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Českým drahám výrazně ubylo cestujících. I přes pokles pasažérů se ale hospodaření této železniční společnosti v segmentu osobní dopravy zlepšilo. Pomohl hlavně růst příjmů od státu a krajů.

🚩 Proč je to důležité: Levnější benzin znamená méně cest vlakem, nižší tržby a ve výsledku i vyšší závislost na financích z veřejného rozpočtu.

➡️ Co se stalo: České dráhy v prvním pololetí přepravily 80 milionů cestujících, což je o 1,5 milionu méně než za stejné období loňského roku. Jejich vlaky přitom najely více kilometrů. Nejenže cestujících ubývá, ale navíc jezdí v průměru na kratší vzdálenosti a vlaky jsou méně vytížené. Vyplývá to z pololetní zprávy, kterou zveřejnily České dráhy.

Pokles počtu cestujících vysvětlují dráhy hlavně poklesem cen pohonných hmot. To podle zprávy podporuje individuální dopravu na úkor veřejné. Zmíněn je také vliv nehody u Hustopečí nad Bečvou, kde únik chemikálií na dlouhou dobu zavřel trať.

Jen malý vliv mělo to, že dráhy začaly provozovat některé nové spoje – například spojení Prahy s Baltským mořem a zpět, nebo že konkurenci (konkrétně Arrivě) musely přenechat část linek v Jihomoravském kraji.

I přes pokles počtu cestujících se ale hospodaření drah výrazně zlepšilo. Vzrostly tržby a čistý zisk z osobní dopravy se v pololetí dokonce zečtyřnásobil – z 267 milionů loni na letošních 1,07 miliardy. Vysvětlení je třeba hledat v detailech zprávy. Tržby z jízdného se zvýšily o necelá tři procenta, tvoří ale jen zhruba třetinu příjmů osobní dopravy.

Drtivou většinu tvoří úhrady ze státního rozpočtu za rychlíkové spoje a z krajských rozpočtů za osobní přepravu. Ty vzrostly meziročně o 16 procent – půl miliardy přidal stát a 1,1 miliardy přidaly kraje. Náklady drah se tak rychle nezvyšovaly, proto došlo také k vyššímu zisku.

🔎 Kontext: Benzin i nafta jsou letos výrazně levnější než v předchozích letech. V prvním pololetí se ceny držely na nejnižší úrovni od roku 2021. Jízdenka na vlak ale od té doby zdražila o zhruba patnáct procent.

Studie prokazují souvislost mezi cenami paliv a používáním veřejné dopravy. Když benzin zdraží, lidé častěji sedají do vlaků a autobusů. Naopak při zlevnění paliv více využívají automobily. 

Únorová nehoda u Hustopečí zablokovala kvůli úniku chemikálií dvacetikilometrový úsek mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím, a to až do poloviny června. To zkomplikovalo také provoz na trati ve směru na Vsetín a dále na Slovensko.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku