Češi chtějí změnit i polskou železnici. RegioJet v Polsku vyjel s prvním vnitrostátním vlakem

Obrázek
Vlak RegioJet - ilustrační foto
Vlak RegioJet - ilustrační foto
Business

Čeští dopravci se na polskou železnici snažili dostat téměř dekádu. RegioJet nyní spustil spojení mezi Krakovem a Varšavou. Jde o první krok ve snaze spustit „barevnou“ revoluci i tam.

🚩 Proč je to důležité: Konkurence, jaká panuje na české železnici, nemá ve světě obdobu. Na hlavních tratích si mohou lidé vybrat z několika dopravců. Nově si budou moci díky českým dopravcům vybírat i Poláci. 

➡️ Co se stalo: Ve čtvrtek ráno vyjel první žlutý vlak na lince Krakov – Varšava. Ve světě železnice jde o významnou událost. Je to poprvé, kdy se nový dopravce zkouší prosadit na dalším trhu. Od března má na stejnou trasu vyrazit i černý vlak Leo Express. Polsko se tak až nyní dočkává konkurence na železnici.

RegioJet zatím spustil jen zkušební provoz a každý den vyjede jen pár vlaků. Výraznější expanzi plánuje podle serveru Zdopravy.cz na prosinec. To mají žluté vlaky propojit i Varšavu s Poznaní a spoje z Krakova mají přes Varšavu jet až do Gdyně na pobřeží Baltského moře. Novými mezinárodními spoji má být spojení Vídně a Varšavy přes Ostravu a Prahu a Varšavy.

Příští rok na jaře se má k RegioJetu připojit i Leo Express. Ten na to jde ale trochu jinak. Se svými černými vlaky propojí Krakov a Varšavu prodloužením linky mezi Prahou a Krakovem až do polského hlavního města. Pro Poláky bude dávat větší smysl jen polovina z plánovaných dvou párů spojů. Protože jen ty pojedou v normální denní dobu.

🔎 Kontext: Železnice je v Evropě už patnáct let formálně otevřený trh a na koleje tak teoreticky může každý. Realita je ale složitější, jednotlivé drážní trhy jsou velmi uzavřené. Místní provozovatelé či odbory si kladou množství podmínek, jejichž splnění je v podstatě nereálné, případně přímo překážek, jejichž překonání si žádá řadu let trpělivé práce.

Polsko je v hledáčku českých dopravců – přesněji RegioJetu a Leo Expressu už dekádu. Po letech snah se oběma dopravcům podařilo dostat na trasu z Prahy do Krakova, respektive z něj až k ukrajinským hranicím. Český dopravcům se sice občas podařilo dostat spojení do Varšavy i vnitrostátní linky do polských jízdních řádů, ale nikdy reálně nevyjely.

RegioJet i Leo Express jsou jedny z firem, které vznikly na základě liberalizace evropské železnice. Rozhodly se, že zkusí vsadit na to, že je tu velká obchodní příležitost a že svou dravostí a nízkými náklady dokážou porazit takzvané národní dopravce, což jsou často státní či polostátní molochy, které nikdy konkurenci nečelily. 

Výsledkem jsou nižší ceny a lepší služby pro zákazníky. Polsko to může také nyní vyzkoušet. Ceny RegioJetu jsou proti polskému PKP zatím zhruba poloviční.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku