Program vlády v dopravě: Cyklisté nejsou prioritou, zlevní jízdné, postaví se dálnice

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

V oblasti dopravy vznikající vláda myslí zejména na individuální automobilovou dopravu. Podle programového prohlášení kabinet hodlá podpořit výstavbu nových dálnic a slibuje, že řidičům kvůli povolenkám nezdraží pohonné hmoty. Současně výslovně uvádí, že nebude upřednostňovat cyklistickou dopravu před jinými druhy dopravy.

🚩 Proč je to důležité: Vládní program v oblasti dopravy slibuje v příštích letech mnohá zlepšení pro motoristy. Kabinet uvádí, že bude podporovat všechny druhy dopravy vyváženě. 

➡️ Co se stalo: Návrh vládního programu koalice ANO, SPD a Motoristů říká, že chce vyvážený rozvoj všech druhů dopravy. Výslovně uvádí, že nechce protežovat cyklistickou dopravu. Peníze chce budoucí kabinet rozdělovat podle skutečných dopravních potřeb občanů a regionů.

Na největší změny se mohou těšit řidiči. Program slibuje, že do roku 2029 vznikne řada nových dálnic. Pomoci má i avizované zastavení dotací pro všechny neziskové organizace, které blokují rozvoj a investice, do čehož spadá i bránění výstavbě nových dopravních staveb.

Vznikající vláda řidičům avizuje, že nebude kvůli povolenkám zdražovat benzín ani nafta, zmrazí se také cena dálničních známek. 

Program také odmítá zákaz prodeje vozů se spalovacími motory po roce 2035, opět jde o slib, který mírní obavy z nedostupné mobility, již část voličů má. Skončit by také měla jediná podpora elektromobilů ze strany státu – dálniční známky zdarma.

Nový zákon by měl obcím vzít příjmy z měření rychlosti. Pokuty by šly do státní kasy. Individuální dopravě by v budoucnu měla pomoci také snaha přesunout kamionovou dopravu na železnici, na řeky, případně do vybraných koridorů.

U veřejné dopravy už program tak konkrétní není. Jediným zmíněným projektem je stavba železniční trati na pražské letiště a do Kladna, která má být v provozu do roku 2029.

Další část programu týkající se železnice v podstatě říká, že se půjde úspornější cestou. Kde to bude možné, má se zvyšovat traťová rychlost na 200 km/h, mají to být ale jen úseky nad 70 kilometrů délky a na vytížených tratích by měly přibýt třetí koleje.

Tento přístup v podstatě omezuje plán na výstavbu vysokorychlostních tratí. U těch má dojít k „analýze realizovatelnosti“ a pokračovat v nich se má jen „v návaznosti na možnosti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury“. Tomu ale nyní chybí i peníze na slibované nové dálnice.

Konkrétním slibem pro lidi cestující veřejnou dopravou je obnovení 75procentních slev na cestování dětí a seniorů. To ale bude stát miliardy korun ze státního rozpočtu, stávající vláda zrušení slevy (respektive nahrazení slevou 50 procent) obhajovala úsporou dvou miliard ročně.

🔎 Kontext: Dosluhující vláda má u veřejné dopravy napsáno, že musí být cenově dostupná, lehce dosažitelná a musí nabídnout pohodlnou alternativu k individuální dopravě, uvádí také, že nové investice do dopravní infrastruktury budou zohledňovat potřeby chodců a cyklistů. Nic takového nová vláda neslibuje.

Koalice ANO, SPD a Motoristů proti stávající vládě klade větší důraz na vodní dopravu s cílem přesunout na ni kamiony, naopak menší důraz dává na veřejnou dopravu.

Končící vláda slibovala zavedení rychlosti až 150 km/h, nová z hlediska rychlostních limitů žádnou změnu neavizuje.

Nový program je v mnohém podobný tomu, který měla vláda Andreje Babiše z let 2017 až 2021. I v tom ale byl výslovně uvedený rozvoj cyklistické infrastruktury a důraz na kvalitu veřejné dopravy a prosazování vysokorychlostní železnice, což u nastupující vlády chybí.

👀 Co dál sledovat: Andrej Babiš v pondělí při podpisu koaliční smlouvy avizoval, že se vládní program může ještě upravovat. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku