Řidiči budou muset na první prohlídku až v 70 letech. Posudky budou digitální

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Od ledna mohou seniorní řidiči pustit z hlavy další dokument. Odpadne jim totiž povinnost vozit s sebou doklad od lékaře, který potvrzuje, že jsou způsobilí řídit. Novinka nicméně bude platit pouze pro ty, kteří prohlídku absolvují od příštího roku. První povinné vyšetření se navíc posouvá z dosavadních 65 let na 70 let.

🚩 Proč je to důležité: Z údajů ministerstva dopravy vyplývá, že je v registrech přes 790 tisíc řidičů a řidiček ve věku nad 70 let.

➡️ Co se stalo: Od nového roku čekají na starší řidiče dvě významné úlevy. Povinné prohlídky zdravotní způsobilosti budou muset absolvovat poprvé až v 70 letech oproti současným 65. Potvrzení o tom, že mohou řídit, zároveň už bude pouze v elektronické formě.

„Senioři ve věkové skupině 65–69 let nepatří v porovnání s ostatními věkovými skupinami k rizikovým řidičům,“ uvedl ministr v demisi Martin Kupka (ODS) hlavní důvod, proč k úlevě došlo.

Na starší řidiče zároveň čeká další úleva, která je s prohlídkami spojená. Nebudou už u sebe muset mít žádné potvrzení na papíře. Od ledna mají totiž začít fungovat takzvané ePosudky.

Nově vydané posudky od roku 2026 se do registru propíšou digitálně. To v praxi znamená, že při kontrole policista automaticky uvidí nejen klasické údaje, ale zároveň i platnost způsobilosti k řízení vozidla. Novinka však platí výhradně pro nové posudky. Kdo má tedy posudek v papírové formě, musí ho s sebou vozit i nadále, dokud nepůjde na novou prohlídku. Tam už dostane posudek digitální.

Problémy by novinka neměla způsobovat ani při cestách za hranice. „Platí, že kontrola zdravotního stavu řidičů seniorů je předmětem národní úpravy pravidel. Při cestě do zahraničí tedy takový doklad nepotřebuji a řídím se obecnými pravidly, která má dodržovat každý řidič,“ uvedl pro Publico mluvčí resortu František Jemelka.

🔎 Kontext: Podle údajů ministerstva dopravy řidiči ve věkové kategorii 65-69 let zaviní ročně 4,3 procenta dopravních nehod a na celkovém počtu smrtelných nehod se pak podílejí zhruba v 6,3 procenta případů. Přestože do konce roku stále ještě musejí absolvovat pravidelné lékařské prohlídky, na silnicích jsou mnohem rizikovější účastníci provozu, kteří ale žádnou takovou povinnost nemají.

Typicky se jedná o ty nejmladší řidiče. Rizikoví jsou zejména lidé v kategorii od 18 do 24 let, kteří mají podíl na 13,2 procenta smrtelných dopravních nehod. Věková skupina těsně nad nimi, tedy 25–29 let, pak ročně zaviní 8,4 procenta smrtelných nehod.

Digitalizace nicméně přinese jednu novinku i pro nejmladší šoféry – sedmnáctileté, kteří musejí jezdit pod dohledem mentora. „Novinkou je možnost zapsat skrze Portál dopravy mentory pro sedmnáctileté řidiče, kteří doposud museli se svými zákonnými zástupci chodit na úřad,“ uvedl Kupka.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Redakci pište na email redakce@publico.cz 

© PUBLICO NEWS a.s. 2025 Provozuje PUBLICO NEWS, a.s., sídlem Letenská 121/8, Malá Strana, 118 00 Praha 1, IČ: 225 51 841, společnost vedená u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 29467. 

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků, fotografií či jiného obsahu je bez předcházejícího písemného souhlasu PUBLICO NEWS a.s. zakázáno. 

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku