Českému školství ujíždí umělá inteligence. Učitelé ji využívají, ovšem mimo hodiny

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Přes 60 procent dětí se chce učit o umělé inteligenci (AI) ve škole, tři čtvrtiny učitelů ji ale ve výuce vůbec nepoužívají. Ukázal to nový průzkum organizace Scio Research. Pedagogové se AI nevyhýbají, zařadit ji do výuky se ale zatím obávají. 

🚩 Proč je to důležité: Žáci druhého stupně a středních škol mají v používání umělé inteligence náskok před rodiči i učiteli. Pravidelně ji ve volném čase využívá přes 70 procent z nich.

➡️ Co se stalo: Data průzkumu ukazují, že děti a dospívající získávají informace o AI především z internetu, sociálních sítí a od kamarádů. Škola je u nich mezi zdroji informací až na čtvrtém místě. Přesto si více než 60 procent z dotázaných žáků myslí, že by se o AI mělo ve školách učit. A polovina z nich by u tématu uvítala od učitelů podporu.

S tím, že by se měla umělá inteligence promítat i ve školní výuce, souhlasí téměř 70 procent oslovených rodičů. Zejména by chtěli, aby se jejich potomci naučili ve škole AI bezpečně a zodpovědně používat. Za důležité také považují, aby se žáci naučili kriticky přistupovat k informacím, které jim AI vygeneruje.

Podle výzkumníků se k využívání umělé inteligence hlásí 70 procent učitelů, ovšem jen mimo hodiny. Nejčastěji ji používají jako inspiraci k přípravě hodin nebo tím šetří čas při administrativě. Chtěli by ji sice využívat i ve výuce, mají ale obavy. Například považují za důležité, aby se nejprve nastavila ochrana osobních údajů dětí nebo etická pravidla využívání AI ve výuce.

Po ukotvení problematiky například v osnovách volají i ředitelé. Shodují se také na tom, že by školy potřebovaly příklady dobré praxe, školení pro učitele i finanční podporu na pořízení technologií. 

📢 Co kdo říká:
Miroslava Hapalová, výzkumnice Scio Research: „Zjistili jsme, že i když učitelé pravidelně využívají AI, do výuky se tolik nedostává. Zatím ji vnímají jako nástroj pro podporu své práce.“

Helena Beranová, výzkumnice Scio Research: „Umělá inteligence prosákla do životů mladistvých, ne tolik do těch dospělých. Nejčastěji používají žáci AI k získávání informací, přípravě do školy, tvorbě a úpravě textů.“

Andrej Novik, pedagog a lektor AI dovedností pro učitele: „Vidím posun, kdy před dvěma lety byla umělá inteligence ve školách spíše okrajovým tématem, nyní je přítomná plošně. Dnes už se mi nestává, že by byl učitel, který by neměl žádnou zkušenost s AI.“

🔎 Kontext: Průzkum se zaměřil na čtyři kategorie: žáky, učitele, rodiče a vedení škol. Celkem v něm odpovídalo více než 4,5 tisíce respondentů. 

Od letošního června jsou volně k dispozici nové výukové materiály. Vytvořila je organizace AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem. 

Používání AI širokou veřejností začalo na podzim 2022, kdy společnost OpenAI spustila první velký konverzační model pro veřejnost ChatGPT. Od té doby se AI stala celosvětovým fenoménem. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku