Vlaky na klíčovém koridoru omezí výluka. Pojedou po jedné koleji nebo vůbec

Výluky, náhradní doprava i zrušené spoje čekají na cestující i nákladní přepravce, kteří využívají páteřní železniční tah mezi Prahou a Moravou. V říjnu na něm začne půlroční oprava trati. Ta omezí provoz na jedinou kolej. Několik nocí během rekonstrukce vlaky nepojedou vůbec.
🚩 Proč je to důležité: Opravovaný úsek mezi Pardubicemi a Chocní je klíčový pro spojení Prahy s Moravou, tedy i pro mezinárodní spoje do Polska, Rakouska a na Slovensko. Omezení dopadnou na všechny a každý drobný problém může vyvolat velká zpoždění.
➡️ Co se stalo: Na důležitou trať mezi Prahou a Moravou se vlaky při současném provozu těžko vejdou i bez výluky. V příštích měsících se bude jedna z kolejí vždy na několik dní zavírat. A při svařování se zavře dokonce celá trať.
Omezení se týká 35 kilometrů dlouhého úseku mezi Pardubicemi a Chocní, práce na něm budou probíhat mezi říjnem a červnem. Úlevu přinese jen stavební přestávka v prosinci a lednu, kdy by měl být provoz veden po obou kolejích. Na situaci upozornil specializovaný portál Zdopravy.cz.
Výluky na železnici dopadají nejen na osobní, ale i na nákladní dopravu. Dopravci si na ně stěžují, protože se na některých tratích hromadí vlaky za sebou a problémy se pak dále řetězí. Když vlak projede jedním omezením, skončí v druhém. Některým výlukám se pak vůbec nelze vyhnout. Podle Sdružení železničních nákladních dopravců pak není divu, že se přeprava zboží přesouvá na silnice.
Kvůli plánované výluce mezi Pardubicemi a Chocní budou některé regionální vlaky zrušeny a dopravu zajistí náhradní autobusy. U dálkových vlaků bude záležet na konkrétní situaci.
Každý drobný problém ale může vyvolat velká zpoždění. Značné potíže může vyvolat i noční svařování kolejí, které provoz zastaví zcela. Důležité bude, aby po trati stihly projet noční rychlíky a aby se vše otevřelo ještě před rozedněním.
🔎 Kontext: Jde o takzvanou cyklickou obnovu, tedy navrácení trati do stoprocentního stavu. Zanedbání by znamenalo nutnost vlaky na konkrétním úseku zpomalovat. Parametry trati se nijak nezmění a maximum zůstane na 160 kilometrech za hodinu, a to i když jde o jeden z úseků, kde se uvažuje 200 km/h.
Zakázku za 424 milionů korun bez daně z přidané hodnoty získalo podle registru smluv sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice, AŽD Praha a Strabag Rail.
Důkladná obnova tratě zahrnuje výměnu štěrkového lože, nové pražce, kolejnice a výhybky, jde i o úpravu zabezpečovacích zařízení, opravou projde i šest přejezdů.
Server Zdopravy upozornil i na to, že do výběrového řízení přišla pouze jediná nabídka. Důvodem by mohlo být, že součástí bylo kromě obnovy tratě i práce na přejezdech a zabezpečovacím zařízení. V této oblasti je snížená konkurence a antimonopolní úřad odhalil několik kartelových jednání. Činnosti byly podle Správy železnic spojeny do jednoho balíku kvůli nutnosti koordinace prací.