Problém pro české politiky. Facebook i Instagram jim zakáže reklamu

Obrázek
Ilustrační grafika
Ilustrační grafika
Politika

Americká firma Meta, která vlastní a provozuje sociální sítě Facebook a Instagram nebo komunikační platformu WhatsApp, přestane od letošního října povolat v zemích Evropské unie politickou reklamu. 

🚩 Proč je to důležité: Omezení reklamy na sociálních sítích je pro politiky problém. Právě přes Facebook nebo Instagram se masově snaží oslovovat voliče.

➡️ Co se stalo: Unijní legislativa politickou reklamu nezakazuje, ale zavádí pro ni pravidla, označovaná zkratkou TTPA. Začnou platit od 10. října. Vyžadují, aby technologické firmy jasně označovaly politickou reklamu, uváděly, kdo ji platí, kolik stála a na které volby cílí. 

Pokud tak neučiní, hrozí jim pokuta ve výši až šest procent ročního obratu. Meta měla jen za loňský rok tržby přes 3,4 bilionu korun. 

Meta tvrdí, že nové povinnosti jsou neúnosně složité a představují nejistotu jak pro zadavatele reklamy, tak pro samotnou platformu. Unijní opatření podle firmy omezí možnosti informovat voliče o důležitých otázkách společenského významu.

Server Publico se proto zeptal politických stran, jak se připravují na změnu pravidel. Ta se sice jen těsně nedotknou těchto sněmovních voleb, ty následující už ale ovlivní. Příští rok se budou konat komunální a senátní volby.

📢 Co kdo říká:
firma Meta: „Regulace, jako je TTPA, významně oslabují naši schopnost služby poskytovat – nejenže to snižuje účinnost kampaní, ale také dostupnost informací pro voliče.“

Jan Král, koordinátor digitální aktivity STAN: „V digitálu to pro nás znamená posílení růstu e-mailové databáze a lepší práci s lidmi skrze newslettery. To se netýká jen snahy Starostů jako celku, ale i jednotlivých politiků. Dlouhou dobu Meta díky své zdánlivé jednoduchosti sloužila jako on/off kampaňové tlačítko pro pohodlné. A často se zapomínalo na jiné kanály, které mohly být i vhodnější.

Pokud zákaz politické reklamy projde v plném rozsahu, určitě nás nečeká z pohledu mediálního nákupu příjemnější budoucnost. Ale pokud změna povede k lepší politické komunikaci, zajímavějšímu obsahu, k větší aktivitě i mimo sítě a nespoléhání se jen na zkratkovitá a pohodlná řešení, myslím, že s tím budeme všichni v pohodě.“

Iva Petrusová, mluvčí KDU-ČSL: „Připravované změny bedlivě sledujeme a v rámci dlouhodobého plánování na ně aktivně reagujeme. Už nyní upravujeme některé postupy a testujeme formáty komunikace, které budou lépe odpovídat novému prostředí. V tuto chvíli ale všechny naše síly soustředíme na aktuální kampaň.“

Jan Fára Andrš, volební manažer Pirátů: „Situace je zatím stále hodně nejasná. S případnými dalšími kroky vyčkáváme na konkrétní implementaci tohoto rozhodnutí. Co se placené reklamy na Metě týče, sponzorujeme pár desítek kusů obsahu měsíčně – jednak podporujeme naše organické posty a tvoříme i samostatné reklamní příspěvky.“

Annie Drbohlavová, mluvčí ODS: „Změny, které mohou do budoucna ovlivnit fungování kampaní, samozřejmě sledujeme a pracujeme na tom, abychom na ně byli připravení. Už nyní zvažujeme různé scénáře a přizpůsobení naší komunikace tak, aby byla i v dalších letech co nejefektivnější.“

Roman Roun, mluvčí KSČM a Stačilo!: „V tuto chvíli se na zákaz politické reklamy aktivně nepřipravujeme. Základ dosahů kandidátů i hnutí Stačilo! na sociálních sítích mimo kampaň je organický, nikoli komerčně nakoupený. Počet propagovaných postů v rámci kampaně je nastaven strategií, kdy jde o jednotky postů denně. V období mimo volební kampaň politickou kampaň Stačilo! ani KSČM nevyužívá.“

Adriana Hanušová, mluvčí SOCDEM: „Doufáme, že nová regulace povede k vyšší transparentnosti politických kampaní, a ne, že tomu bude naopak. Naše strategie na sociálních sítích staví na přirozeném dosahu ke skutečným lidem, k našim voličům, ale třeba i ke kritikům. Placenou inzerci na sociálních sítích také využíváme.“

(Ostatní oslovená uskupení – všechny sněmovní strany a Motoristé sobě – do vydání článku neodpověděla.)

🔎 Kontext: Podobné rozhodnutí jako Meta učinila loni na podzim také společnost Google ze skupiny Alphabet. Reagoval na nová unijní pravidla, která mají být odpovědí na sílící dezinformační kampaně a zahraniční pokusy o vměšování do voleb v členských státech EU.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku