Evropa chystá výhodné parkování pro malá elektroauta. Čelí tím tlaku z Číny
Evropská unie chce podpořit evropský automobilový průmysl tím, že zvýhodní parkování malých aut vyrobených na starém kontinentu. Musí být ale „zelená“. V současnosti se hledá cesta, jak z výhod vyloučit čínské vozy.
🚩 Proč je to důležité: Hlavně menší elektroauta jsou stále citelně dražší než srovnatelná auta se spalovacím motorem. Řešením má být uvolnění regulací a balíček výhod.
➡️ Co se stalo: Na trhu se má objevit úplně nová kategorie automobilů. Měly by být menší, úspornější, elektrické a úředníci pro ně chystají mírnější regulace a řadu výhod. Nově se ukázalo, že k nim patří i lákadlo v podobě výhodnějšího parkování, upozornil list Financial Times. Píše dokonce o vyhrazených parkovacích místech.
Inspirací pro novou kategorii jsou japonská kei cars, malinká auta s menším a slabším motorem, pro které platí mírnější předpisy a jejich koupě i provoz jsou lacinější.
Evropa doufá, že zřízení nové kategorie pomůže evropskému autoprůmyslu proti nastupující čínské konkurenci. Jak se to ale udělá, když čínské automobilky dovezou úplně stejný vůz se stejnými parametry, není jasné.
Financial Times píše, že plánované výhody budou moci získat jen vozy vyrobené v Evropě, které mají stanovenou hmotnost (předpokládá se do 1,5 tuny). Ty získají přístup na vyhrazená parkovací místa a výjimku nejspíše na deset let z bezpečnostních i emisních norem.
Díky tomu by se měly stát atraktivnější pro zákazníky, výrobcům se snížily náklady. Je možné, že nebude nutné, aby šlo jen o elektromobily, zvažují se alespoň dočasně i hybridy do zásuvky, případně elektromobily s benzínovým prodlužovačem dojezdu.
Nová kategorie aut má pracovní název „Séjournette“ podle eurokomisaře pro průmysl. Stéphane Séjourné je totiž nižšího vzrůstu a může tak být určitým vzorem pro vozy, které mají zabírat méně místa.
Plán by měl pomoci evropskému průmyslu, který je významným zaměstnavatelem i pilířem ekonomiky. Předpokládá se také, že se díky němu povzbudí prodeje malých a úsporných elektromobilů. Zatím se prodávají hlavně ty větší, a tedy i s větší spotřebou.
🔎 Kontext: Evropskému autoprůmyslu má pomoci celý balíček opatření, protože musí čelit propadům prodejů na čínském trhu a clům v USA.
Předpokládá se, že evropské automobilky malá auta „umí“ a čínští konkurenti se jim tolik nevěnují. Tento předpoklad ale naráží na širokou nabídku malých dostupných elektromobilů na čínském trhu.
Po zavedení nové kategorie volají hlavně automobilky Stellantis a Renault, kterým se daří například ve Francii, Itálii a Španělsku. Tyto země mají v segmentu malých vozů dlouhou tradici. Kvůli stále náročnějším předpisům se však jejich výroba prodražuje a už nejsou tak výhodné. Větší auto už zkrátka nestojí o tolik více.
Nová kategorie má být důležitou zbraní v boji za zachování zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035. Automobilky chtějí nabízet vůz, který bude cenově dostupný a se stávajícími regulacemi to u elektromobilů nedokážou.
Stále víc evropských zemí, včetně Česka, se snaží prosadit pokračování spalovacích motorů i po roce 2035, a to právě s argumentem, aby na trhu byla k mání stále dostupná auta. Nyní tak probíhají velká zákulisní jednání, protože 16. prosince se má oznámit, zda se rok 2035 potvrzuje, nebo dojde k nějakým změnám.
List Financial Times přinesl tyto informace na základě svých zdrojů. Evropská komise oficiálně nic nepotvrdila.
👀 Co dál sledovat: Pokračování spalovacích motorů i po roce 2035 je stále jednou z možností. Jasněji by mohlo být 16. prosince, kdy dojde k oznámení výsledku přezkumu, tedy smysluplnosti stávající politiky.