Evropa hledá cestu k levným elektrickým minivozům. Inspirací pro výrobu je Japonsko

Auta do zásuvky se neprodávají tak dobře, jak se čekalo. Lidé si navíc nejvíce pořizují vozy, které jsou velké a těžké, a potřebují velké baterie. Evropská unie proto hledá cestu, jak pomoci malým elektrickým autům.
🚩 Proč je to důležité: Doprava v Evropě se má zásadně proměnit. Už za pár desetiletí by měla být zcela bezemisní. Teď se pracuje na tom, aby tento plán byl o něco realističtější.
➡️ Co se stalo: Evropa chystá pravidla pro malá dostupná auta do zásuvky. Vizi představila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová během proslovu o stavu Unie. Práci na pravidlech koncem září potvrdil viceprezident Komise Stéphane Séjourné při setkání ministrů průmyslu členských zemí.
Cílem ale není jen mít dostupnější auto, ambicí je dodat vzpruhu evropskému autoprůmyslu, protože elektrické minivozy mají být vyráběny v Evropě, a to z evropských dílů i s evropskými bateriemi.
Zatím není zřejmé, jak přesně by měla pravidla pro menší vozy vypadat. Neví se tak ani, zda jde o plán, který může něco reálně změnit, nebo jde o další politické prohlášení, které se nakonec nepromění v realitu.
Zatímco von der Leyenová mluví jen o elektrických vozech, italský ministr průmyslu Adolfo Urso chce, aby nešlo jen o elektromobily.
Malé elektrické vozy, které by dobře šly na odbyt, potřebují i automobilky. Díky nim snáze splní náročné emisní cíle. Navíc malá vozítka si vystačí s menší baterií. Pro srovnání: Z jednoho množství surovin lze vyrobit jedno velké elektroauto nebo dvě až tři menší.
Automobilky by stály o to, aby se zmírnily bezpečnostní požadavky, což by menší auta mohlo zlevnit. Evropa se totiž snaží snižovat počet mrtvých na silnicích. Každá, byť sebemenší maličkost, která může trochu pomoci, se nařizuje jako povinná výbava.
Jako možná inspirace pro Evropu se obvykle zmiňuje Japonsko, které u malých vozů (takzvané kei cars) slevuje z řady požadavků, pokud se vejdou do pevně stanovených rozměrů a výkonu motoru. Tyto vozy jsou tak díky tomu dostupnější.
Malá auta nemají v Evropě žádná zvýhodnění. Zabírají přitom méně místa na parkování a díky nižší hmotnosti méně opotřebovávají silnice. Hlavně parkování je v Evropě velké téma, protože auta za poslední dekády výrazně nabobtnala.
📢 Co kdo říká:
Stéphane Séjourné, evropský komisař pro prosperitu a průmyslovou strategii a místopředseda Evropské komise: „Budeme mít regulační rámec pro městská auta v ceně od 15 000 do 20 000 eur. Tato auta budou základní, budou splňovat všechny bezpečnostní požadavky, ale také umožní střední třídě pořídit si elektromobil.“
🔎 Kontext: Malá auta se spalovacím motorem pomalu mizí ze silnic Evropy. I ony musí plnit všechny emisní a bezpečnostní požadavky. I to úplně nejlevnější auto musí rozeznávat dopravní značky, hlásit překročení rychlosti, sledovat pozornost řidiče nebo kontrolovat, zda vzadu nesedí někdo nepřipoutaný.
Výsledkem je, že i ta nejmenší auta jsou povinně prošpikována elektronikou a pro automobilku jsou výrobní náklady nižší jen „o těch pár kilogramů železa“. A je to znát na prodejích. Zákazníci si raději trochu připlatí za větší auto.
Jenže je tu problém s emisemi. Větší auto je těžší a má větší odpory, tedy také bude mít s velkou pravděpodobností i vyšší spotřebu.
U spalovacích motorů je ještě jedna potíž. V malých autech byly tradičně menší a jednodušší motory, které na městské či venkovské pojíždění bohatě dostačují. Při vyšších rychlostech mají ale vyšší spotřebu. Problematické mohou být v takovém režimu i emise škodlivých látek.
Nové emisní testy už zahrnují i vyšší rychlosti, aby lépe odpovídaly reálné jízdě. Pro nejmenší auta to ale znamená vyšší náklady na udržení emisí pod kontrolou. Zpravidla potřebují větší a silnější motor. A opět to znamená, že cenovka je jen o něco málo menší než u většího vozu.
U elektromobilů je situace ještě složitější. Baterie zůstávají poměrně drahé a náklady na ně se spíše „ztratí“ u větších a dražších vozidel. U těch malých je rozdíl mezi benzinovým a elektrickým vozem v cenovce až příliš patrný. Zatímco čistě teoreticky by doprava malým úsporným elektromobilem, kterému stačí menší baterie, měla být ekologickým ideálem, ve skutečnosti o tyto vozy nikdo příliš nestojí.