Bývalá Karosa míří do rukou Indů. Vyrábět by se mělo dál

Česko je největším výrobcem autobusů na světě, tedy alespoň na počet obyvatel. Klíčovou firmu – závod skupiny Iveco ve Vysokém Mýtě – má koupit indická skupina Tata. Snaží se tím proniknout na evropský trh.
🚩 Proč je to důležité: Česká továrna Iveca je největším výrobcem autobusů v Evropě a klíčovým závodem skupiny. Tata tvrdí, že nepočítá se zavíráním závodů ani s propouštěním.
➡️ Co se stalo: Vlivná italská rodina Agnelliových našla řešení, co se svou firmou Iveco. Zbrojní divizi prodá italské zbrojní skupině Leonardo, výrobu užitkových vozidel a autobusů pak indické Tata Motors. Hodnota celé transakce je 5,5 miliardy eur (135 miliard korun).
Tata a Iveco vyrábějí a prodávají na rozdílných trzích. Jejich produkty se ale prakticky překrývají. V segmentech, ve kterých působí Iveco, nabízí zpravidla podobný vůz i Tata.
Tata převzetím Iveca získává přístup na evropský trh, výrobní závody a také potřebné technologie. Vše se může hodit. Trh s užitkovými vozy a autobusy je v Evropě poměrně uzavřený, jen obtížně se na něm prosazují nováčci.
Zájemci zpravidla vyžadují reference a zkušenosti, a to nejen se samotnými produkty, ale i se servisem a zákaznickými službami. Převzetí zavedené značky je tak jednou z možností, jak se na trh dostat. Zájem měli i Číňané, s tím ale údajně nesouhlasila italská vláda.
Uzavřenost evropského trhu ilustruje i to, že Iveco je se svými autobusy nejsilnější v Itálii a Francii, tedy na dvou trzích, se kterými je nejvíce spojena.
Na druhé straně i trh v Indii je stále náročnější a konkurence tvrdší. Tata se díky akvizici Iveca dostane k modernějším produktům včetně zelenějších pohonů na zemní plyn, elektřinu či vodík.
K dokončení transakce má dojít příští rok. Vše musí ještě schválit antimonopolní úřady, Iveco se musí rozdělit na zbrojní a civilní část a noví vlastníci by měli ovládnout i akcie, které jsou nyní na burze. Z té by měla firma odejít.
📢 Co kdo říká:
Tisková zpráva obou společností k dohodě: „Tato nabídka spojí dvě společnosti s vysoce komplementárními produktovými portfolii a schopnostmi, které se v podstatě nepřekrývají v oblasti průmyslové a geografické působnosti.“
🔎 Kontext: Závod ve Vysokém Mýtě má už 130 let dlouhou historii. V roce 1895 tam František Sodomka začal vyrábět kočárky, přesně před sto lety se pak přeorientoval na výrobu karosérií. Po komunistickém převratu byla továrna znárodněna a pod názvem Karosa vyráběla autobusy.
Po pádu komunismu podnik převzal francouzský Renault, následně společný podnik s Ivecem a později samotní Italové. V roce 2007 zanikl název Karosa. Firma však zůstala velkým výrobcem autobusů a jedním z největších českých exportérů. Loni šlo o 25 miliard korun.
Iveco má nejsilnější pozici v Evropě, jen menší část výroby směřuje do Jižní Ameriky. Vyrábí také v Číně, ale jde jen o zlomek celkových čísel. V Evropě vévodí kategorii meziměstských autobusů. V těch městských je dvojkou za Mercedes-Benz se značkou Setra.
Iveco je silné i v dodávkách a malých nákladních automobilech. V Česku je za první pololetí letošního roku v užitkových vozech na šestém místě. Její model Daily je jedničkou mezi dodávkami s hmotností 3 až 3,5 tuny, dominuje u nákladních vozů do 12 tun. Je také největším prodejcem nákladních vozů na stlačený i zkapalněný zemní plyn. V prodejích autobusů je s náskokem jedničkou, převahu má zejména v kategorii meziměstských.
Obrněné vozy Iveco používá i česká armáda. Tato sekce bude nově patřit pod skupinu Leonardo.
Tata Group je největším výrobcem užitkových a nákladních vozidel v Indii. Ani v evropském automobilovém průmyslu ale není nováčkem. Od roku 2008 vlastní britskou společnost Jaguar Land Rover.