Bývalá Karosa míří do rukou Indů. Vyrábět by se mělo dál

Obrázek
Závod Iveco ve Vysokém Mýtě
Závod Iveco ve Vysokém Mýtě
Business

Česko je největším výrobcem autobusů na světě, tedy alespoň na počet obyvatel. Klíčovou firmu – závod skupiny Iveco ve Vysokém Mýtě – má koupit indická skupina Tata. Snaží se tím proniknout na evropský trh.

🚩 Proč je to důležité: Česká továrna Iveca je největším výrobcem autobusů v Evropě a klíčovým závodem skupiny. Tata tvrdí, že nepočítá se zavíráním závodů ani s propouštěním.

➡️ Co se stalo: Vlivná italská rodina Agnelliových našla řešení, co se svou firmou Iveco. Zbrojní divizi prodá italské zbrojní skupině Leonardo, výrobu užitkových vozidel a autobusů pak indické Tata Motors. Hodnota celé transakce je 5,5 miliardy eur (135 miliard korun). 

Tata a Iveco vyrábějí a prodávají na rozdílných trzích. Jejich produkty se ale prakticky překrývají. V segmentech, ve kterých působí Iveco, nabízí zpravidla podobný vůz i Tata.

Tata převzetím Iveca získává přístup na evropský trh, výrobní závody a také potřebné technologie. Vše se může hodit. Trh s užitkovými vozy a autobusy je v Evropě poměrně uzavřený, jen obtížně se na něm prosazují nováčci. 

Zájemci zpravidla vyžadují reference a zkušenosti, a to nejen se samotnými produkty, ale i se servisem a zákaznickými službami. Převzetí zavedené značky je tak jednou z možností, jak se na trh dostat. Zájem měli i Číňané, s tím ale údajně nesouhlasila italská vláda.

Uzavřenost evropského trhu ilustruje i to, že Iveco je se svými autobusy nejsilnější v Itálii a Francii, tedy na dvou trzích, se kterými je nejvíce spojena.

Na druhé straně i trh v Indii je stále náročnější a konkurence tvrdší. Tata se díky akvizici Iveca dostane k modernějším produktům včetně zelenějších pohonů na zemní plyn, elektřinu či vodík. 

K dokončení transakce má dojít příští rok. Vše musí ještě schválit antimonopolní úřady, Iveco se musí rozdělit na zbrojní a civilní část a noví vlastníci by měli ovládnout i akcie, které jsou nyní na burze. Z té by měla firma odejít.

📢 Co kdo říká: 
Tisková zpráva obou společností k dohodě: „Tato nabídka spojí dvě společnosti s vysoce komplementárními produktovými portfolii a schopnostmi, které se v podstatě nepřekrývají v oblasti průmyslové a geografické působnosti.“

🔎 Kontext: Závod ve Vysokém Mýtě má už 130 let dlouhou historii. V roce 1895 tam František Sodomka začal vyrábět kočárky, přesně před sto lety se pak přeorientoval na výrobu karosérií. Po komunistickém převratu byla továrna znárodněna a pod názvem Karosa vyráběla autobusy. 

Po pádu komunismu podnik převzal francouzský Renault, následně společný podnik s Ivecem a později samotní Italové. V roce 2007 zanikl název Karosa. Firma však zůstala velkým výrobcem autobusů a jedním z největších českých exportérů. Loni šlo o 25 miliard korun. 

Iveco má nejsilnější pozici v Evropě, jen menší část výroby směřuje do Jižní Ameriky. Vyrábí také v Číně, ale jde jen o zlomek celkových čísel. V Evropě vévodí kategorii meziměstských autobusů. V těch městských je dvojkou za Mercedes-Benz se značkou Setra. 

Iveco je silné i v dodávkách a malých nákladních automobilech. V Česku je za první pololetí letošního roku v užitkových vozech na šestém místě. Její model Daily je jedničkou mezi dodávkami s hmotností 3 až 3,5 tuny, dominuje u nákladních vozů do 12 tun. Je také největším prodejcem nákladních vozů na stlačený i zkapalněný zemní plyn. V prodejích autobusů je s náskokem jedničkou, převahu má zejména v kategorii meziměstských.

Obrněné vozy Iveco používá i česká armáda. Tato sekce bude nově patřit pod skupinu Leonardo.

Tata Group je největším výrobcem užitkových a nákladních vozidel v Indii. Ani v evropském automobilovém průmyslu ale není nováčkem. Od roku 2008 vlastní britskou společnost Jaguar Land Rover.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku