Při nákupu chat a chalup lze usmlouvat větší slevy než dřív. V nabídce přibývá ležáků

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Reálné kupní ceny rekreačních nemovitostí jsou deset až patnáct procent pod tou inzerovanou. Experti se shodují, že nyní je prostor pro slevy větší než například loni. Zájemců o koupi chalupy navíc ubylo a více si vybírají.

🚩 Proč je to důležité: Vlastní chata či chalupa patří k symbolům Česka. Prostor pro jejich nákup je nyní o něco příznivější. Výjimkou jsou exkluzivní lokality.

➡️ Co se stalo: Prodat chalupu k rekonstrukci na špatném místě je stále náročnější. Pryč je pandemické šílenství, kdy lidé kupovali cokoliv, jen aby unikli lockdownu v sídlištním bytě.

Podle dat realitní služby Reas je stále větší rozdíl mezi nabídkovou cenou v inzerci a tou, za kolik se rekreační nemovitost nakonec opravdu prodá. V prvním pololetí šlo o rozdíl zhruba 10 až 15 procent.

Kupující jsou opatrnější, nabídku více zvažují a řada prodávajících je naopak nucena prodávat rychle. Jedním z důvodů je, že potřebují peníze na financování nákupu jiné nemovitosti.

Nyní na konci léta k příznivějším cenám napomáhá i to, že je po sezoně a mezi kupujícími už zmizeli ti, kteří si chtěli užít léto na nové chalupě.

Také data portálu Bezrealitky ukazují, že zájemců o rekreační nemovitosti ubylo a více si vybírají. Na inzeráty obvykle reaguje méně lidí než loni. Prostor pro smlouvání je větší než loni a nabídkové ceny nejsou definitivní.

Jiná situace platí u prémiových oblastí, jako jsou Krkonoše, Jizerské hory a další atraktivní lokality, jako je Pálava nebo Lipno. Tady stále platí, že jsou lidé ochotni si připlatit.  Snadná dostupnost Prahy nebo Brna žene ceny ještě výše. Naopak v případě Krušných hor je prostor k vyjednání zajímavé ceny.

Velmi důležitá je i kvalita nemovitosti. Zájemci zpravidla nechtějí řešit nutné opravy. Proto také platí, že chalupy v dobrém stavu jsou výrazně dražší. Zájem o staré chaty nebo chalupy před rekonstrukcí, a ještě mimo nejzajímavější regiony, je naopak mizivý.

📢 Co kdo říká: 
Michal Makoš, ředitel společnosti Reas: „Kupující jsou dnes při výběru náročnější a častěji investují do dražších, dobře umístěných chat s vyšším standardem. Rozdíl mezi inzerovanou a skutečně dosaženou cenou je větší. Aktuálně je v průměru 10–15 procent.“

Štěpán Gjurič, majitel realitní kanceláře RE/MAX Horizont: „Češi už si uvědomili, že vlastnit chalupu je hodně práce a že mnoho chalup neposkytuje komfort, jaký očekávají. Staré chaty a chalupy, kde se dají očekávat velké energetické nároky a snížený komfort bydlení, teď spíš stagnují a někde i klesají. Mnoho prodávajících je po nějaké době připraveno cenu snížit. I u nově budovaných apartmánů vidíme, že developeři nastavili ceny, které už kupující nejsou ochotní zaplatit.“

🔎 Kontext: Ceny rekreačních nemovitostí je obecně složité analyzovat. Kategorie rekreačních nemovitostí zahrnuje vše od drobných chatiček bez pozemku na neatraktivních místech po luxusní chalupy v nejžádanějších oblastech. Proto jsou ceny obecně nejnižší v Praze, kde jde dominantně o chatky v zahrádkářských oblastech, a naopak nejvyšší v krajích s horami, tedy zejména v případě Libereckého a Královéhradeckého.

Také platí, že chalupy jsou mnohdy plnohodnotné rodinné domy, které mohou i bez úprav sloužit celoročnímu bydlení, a také horské apartmány jsou plnohodnotné byty, jen jsou kvůli jiné klientele zařazeny pod rekreační nemovitosti.

Dostupná data za první pololetí, které analyzovala společnost Reas, ukazují, že se v Česku prodalo 1545 rekreačních nemovitostí za celkem 4,4 miliardy korun. Průměrná cena tak byla 2,8 milionu korun, mírně nižší než za stejné období loňského roku. Podle expertů ale ceny rostou a pokles je způsobený mixem, ve kterém je zkrátka více chat a objektů v horším stavu a v horších regionech.

Trh s rekreačními nemovitostmi se vrací k normálu. Opět pryč je doba, kdy se hned prodalo všechno. I zde je ale znát hlad po nemovitostech a jejich rostoucí ceny, ty zvedají i ceny rekreačních nemovitostí hlavně kolem velkých měst.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku