Průzkum: Řidiči aut se spalovacími motory mají stále menší zájem o elektromobily

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Majitelé elektromobilů jsou se svými vozy stále spokojenější. Naopak lidé, kteří je nepoužívají, k nim mají větší nedůvěru a podíl těch, kteří uvažují o jejich koupi, klesá.

🚩 Proč je to důležité: Průzkum mezi 15 tisíci řidiči ukazuje, že vůči vozům do zásuvky stále panuje nedůvěra a že přechod na elektromobilitu stojí před řadou překážek. 

➡️ Co se stalo: Majitelé elektromobilů jsou stále spokojenější s dostupností nabíječek a s dojezdem svých vozů. Přes devadesát procent z nich plánuje, že i jejich další auto bude do zásuvky.

Úplně jiný vývoj je u řidičů, kteří elektromobil nemají. Počet lidí, kteří pořízení elektromobilů zvažují, klesá. V USA jde proti loňsku o pokles z 34 na 31 procent a v Evropě ze 48 na 41 procent.

V obou regionech platí, že většina, navíc rostoucí, chce dál zůstat u spalovacího motoru. Hlavní překážkou jsou náklady – elektromobily jsou pro lidi, kteří je odmítají, finančně nedostupné.

Průzkum Shell Recharge 2025 Driver Survey zjišťoval názory více než 15 tisíc řidičů v USA, Číně a Evropě, kde byli dotazováni řidiči z Německa, Velké Británie a Nizozemska, tedy z bohatých zemí.

Z výzkumu vyplývá, že se do elektromobility častěji pouštějí lidé, kteří mají k dispozici ještě další auto. Kdyby tak například potřebovali jet delší vzdálenost, mají záložní možnost.

Počet majitelů dvou vozů mezi vlastníky elektromobilů ale klesá. V USA mělo loni 34 procent majitelů elektromobilů jen jedno vozidlo, letos už jde o 41 procent. 

V Evropě měla loni většina majitelů auta do zásuvky záložní auto, letos už má 54 procent jen jediné. Stejný trend je patrný i v Číně. Majitelé zjišťují, že i delší cesty s elektromobilem zvládnou a že další auto zkrátka nevyužijí, tudíž je nepotřebují.

Data rovněž ukazují další důležitou věc. Elektrické vozy si v naprosté většině případů lidé pořizují jako nové. To je zásadní rozdíl proti vozům se spalovacím motorem. Přibývá ale i podíl lidí, kteří si elektromobil koupili jako ojetinu. 

Skoro polovina řidičů aut se spalovacími motory podporuje postupný přechod na elektromobilitu (v USA 46 procent, v Evropě 44 procent). Podmiňují to ale dvěma požadavky: elektromobily zlevní (nebo nebudou dražší než vozy se spalovacím motorem) a nabíjecí infrastruktura se zlepší.

Evropští elektromobilisté jsou oproti těch z USA a Číny výrazně méně spokojení. Většina z nich si například vůbec nemyslí, že veřejné nabíjení nabízí výhodný poměr ceny a výkonu a že se nabíjecí infrastruktura proti loňsku zlepšila. Myslí si to jen 51 procent dotazovaných Evropanů, v Číně jde o 74 procent, v USA dokonce o 80 procent.

📢 Co kdo říká: 
David Bunch, viceprezident Shell Mobility & Convenience: „V oblasti přechodu na elektromobily se projevují stále větší rozdíly. Zatímco současní řidiči elektromobilů se cítí jistější, relativně vysoké náklady na vlastnictví elektromobilu spolu s širšími ekonomickými tlaky činí z tohoto rozhodnutí pro nové zákazníky obtížné.“

🔎 Kontext: Celosvětově se loni prodalo 17 milionů elektrických aut, o čtvrtinu více než v roce 2023. 

Většinu, skoro 11 milionů, tvoří čistě bateriové vozy, zbylých šest milionů připadá na hybridy do zásuvky a elektromobily se spalovacím motorem, který slouží jako prodlužovač dojezdu.

V Číně tvoří auta do zásuvky polovinu trhu, v Evropě pětinu, v USA desetinu.

Ceny baterií v elektromobilech výrazně klesají, elektromobily ale tolik nezlevňují. Velkou nevýhodou elektromobility je v současnosti i rychlejší pokles hodnoty vozu a často i dražší pojištění. V řadě zemí, včetně Česka, jsou veřejné nabíjecí stanice citelně dražší než nabíjení doma.

Evropská unie chce ve většině případů prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035 zakázat.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku