Tragická nehoda přiměla Čínu zakročit proti automobilkám. Žádné slibování autonomní jízdy

Obrázek
Vrak zničeného vozu Xiaomi SU7
Vrak zničeného vozu Xiaomi SU7
Business

Čína automobilkám nově zakazuje v marketingu používat výrazy jako chytré řízení či autonomní řízení. Podle úřadů to klame zákazníky. Přísnější bude i na výrobce elektromobilů. Píše o tom agentura Reuters. 

🚩 Proč je to důležité: Autonomní auta jsou podle některých budoucností dopravy. Ukazuje se však, že zatím nejsou tak spolehlivá a rizika jsou příliš vysoká. Největším rizikem je na takový systém slepě spoléhat.

➡️ Co se stalo: Tři studentky se poslední březnový víkend pozdě večer vypravily na výlet půjčeným vozem Xiaomi SU7. Na rychlostní silnici zapnuly autopilota, který převzal řízení v rychlosti 116 kilometrů v hodině.

Že si to slečny chtěly vyzkoušet, naznačují i další údaje, které auto zaznamenává – přesně po minutě vydalo první varování kvůli nepozornosti řidičky. Za dalších osm minut upozornilo, že ruce musí být pořád na volantu.

Třetí varování, po dalších osmi minutách, už bylo poslední. Vůz upozornil na překážku, nutnost brzdit a převzít řízení. To řidička také během sekundy udělala, mírně pootočila volant a z třetiny sešlápla brzdový pedál.

To už ale ve stokilometrové rychlosti narážely čelně do betonové bariéry a elektromobil po nárazu ihned vzplanul. Vůz zavolal záchranku, ale pomoc už byla marná. Svědci tvrdí, že se posádka nemohla dostat ven. Možným problémem je, že u těchto vozů nelze po nehodě použít běžné elektrické otevírání dveří, ale je třeba použít mechanické, které má páčku jinde. Kdo neví, kde páčka je, těžko ji ve stresu a panice najde.

Nehoda dopadla na akcie Xiaomi a na jejich plány na další expanzi ve světě elektromobilů, ale také vyvolala okamžitou reakci úřadů. Ty ihned jednaly se zástupci autobyznysu a daly jasně najevo, že lidé si musí být vědomi všech rizik a nemají na různé systémy v autech spoléhat. Výrobci jim také musí věnovat pečlivější pozornost. 

Přinejmenším se má upustit od výrazů jako je chytré řízení či autonomní řízení ve všech materiálech automobilek. Systémy autonomního řízení budou také podléhat přísnějším kontrolám a schvalování a vše se bude muset lépe testovat. To se týká i jednotlivých aktualizací. Čína volá také po přísnější regulaci baterií v elektromobilech.

🔎 Kontext: Šlo o základní verzi modelu, který nebyl vybaven lidary („laserovými radary“, kterými auto „vidí“ kolem sebe). Vůz tak spoléhal pouze na kamery a odhalení překážky ve tmě mohlo být složitější. Podobný problém mají například vozy Tesla, které kromě nejdražších modelů také sázejí jen na kamery.

Reakce čínských úřadů připomíná reakci amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu na nehody vozů Tesla, kvůli kterým prosadil, aby automobilka nemohla hovořit o autopilotu a autonomní jízdě. Tesla se musela v marketingu začít krotit a vždy mělo být jasné, že za jízdu je odpovědný řidič, který musí být kdykoliv připraven řízení převzít.

Úřady vedou s Teslou další spory, protože například na sociálních sítích zveřejnila videa, kde lidé za volantem spí. Čímž podle úřadů dává najevo, že problému nevěnuje dostatečnou pozornost.

Na čínském trhu panuje extrémně konkurenční prostředí, na kterém je mnoho automobilek a mnohé z nich tak bojují o přežití. To vedlo k tomu, že část z nich - například největší BYD - začaly nabízet autonomní řízení prakticky zdarma ke všem vozům jako marketingový tahák. V řidičích to ale může vyvolávat pocit, že nemusí situaci na silnici sledovat.

I když se hlavní pozornost nyní věnuje spolehlivosti autonomního řízení a složitosti otevírání dveří, řeší se i samotný požár elektromobilu. K němu zatím nejsou k dispozici závěry vyšetřování. Požár baterie byl ale podle dostupných informací tím hlavním problémem při nehodě. 

U moderního elektromobilu by přitom k požáru ani při takovéto nehodě dojít nemělo. Baterie pro konkrétní verzi vozu dodávají společnosti CATL nebo BYD. CATL okamžitě prohlásil, že jeho baterie to nebyla. BYD uvedl, že dodává pouze články a baterii si sestavuje samo Xiaomi.

Pokud by se prokázala konstrukční vada baterií, mohlo by to znamenat, že by nováček v automobilovém světě, který jinak vyrábí například mobilní telefony a další drobnou elektroniku, musel na své náklady draze měnit baterie v již prodaných vozech.

Pro automobilky nová regulace znamená, že může být náročnější a dražší dostat nové autonomní technologie k zákazníkům. Z pohledu elektromobility může z trhu dostat ty, kteří neumí zabezpečit odolnost baterií při nárazu. Dopadne to i na evropské automobilky, které se budou muset přísnějším pravidlům Číny přizpůsobit. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku