Škoda v Evropě táhne celý koncern Volkswagen, boduje hlavně na západě

Obrázek
Škoda Auto zatím žádné omezení výroby neoznámila
Škoda Auto zatím žádné omezení výroby neoznámila
Business

Prodej škodovek meziročně vzrostl o 14 procent. Hlavní podíl na tom má západní Evropa, kde se české značce daří. Pomáhá nejen elektrická novinka Elroq, zvedl se i dlouhodobý bestseller Octavia.

🚩 Proč je to důležité: Největší český exportér zažívá dobré časy. Rostoucí odbyt v Evropě zvedá výrobu v českých závodech.

➡️ Co se stalo: Ve Francii se letos prodává o 17 procent více škodovek než loni. Značka, které se v zemi nikdy příliš nedařilo, se dostala na osmé místo. Vyplývá to z dat portálu bestseelingcarsblog.com. Daří se Fabii, Octavii, Kodiaqu a pomáhá i elektrický Elroq. 

Škoda na některých západoevropských trzích roste dvouciferným tempem a zvyšuje svůj podíl. Podle dat koncernu Volkswagen prodala za prvních devět měsíců letošního roku 765 700 vozů, o 14 procent víc než za stejné období loňského roku.

Právě Evropa a zejména ta západní je tahounem růstu, který je z velké části „elektrický“. Firma prodala 118 500 elektromobilů, o 134 procent více než loni. Každý šestý prodaný vůz značky už je na elektřinu.

V Dánsku je Elroq letos vůbec nejprodávanějším vozem, jen tento jediný model meziročně Škodě zdvojnásobil prodeje a vyšvihl ji ze sedmého na druhou pozici. V Nizozemsku je Elroq čtvrtý, mezi nejprodávanějšími elektromobily je i v Německu.

I v sousedním Rakousku Škoda roste o čtvrtinu a upevňuje druhou pozici. Octavia je zde nejprodávanější model, v první desítce je i Karoq, Fabia. Elroq a Enyaq jsou po Tesle Y a čínském BYD Seal letos v zemi třetím a čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem. Ve Švédsku úspěch modelů Kodiaq a Enyaq vyšvihl prodeje značky o 42 procent.

Daří se i v zemích bývalého východního bloku. Například ve Slovinsku se Škoda s růstem o dvacet procent propracovala na druhou pozici. Pomohla hlavně Octavia a Kamiq. Podíl značka zvyšuje i na rumunském trhu.

Stranou nestojí Škoda ani v Česku. Podle nových dat Svazu dovozců automobilů díky rostoucím prodejům aut domácnostem automobilka zvyšuje už tak vysoký podíl na domácím trhu.

🔎 Kontext: Škoda vyniká i v rámci koncernu Volkswagen. Ten svůj odbyt za prvních devět měsíců zvýšil jen o 1,2 procenta. Škoda má ale výhodu – koncern ztrácí na severoamerickém trhu, kde česká značka vůbec není, a v Číně, kde už Škoda prodává tak málo, že další pokles už nemá na celkové prodeje takový vliv.

Zatímco loni tvořila značka Škoda jen desetinu elektromobilů koncernu Volkswagen, letos je to už každý šestý.

Finanční výsledky zveřejnil Volkswagen za první pololetí. Škoda v nich zazářila. Za pololetí dosáhla provozního zisku 1,3 miliardy eur (v přepočtu zhruba 31,5 miliardy korun). Meziročně je to o 12 procent víc. Výsledek za samotné druhé čtvrtletí je dokonce pro firmu rekordní.

Zisky Škody jsou větší než u značky Volkswagen (1,1 miliardy eur) a dokonce i více než u dříve násobně ziskovějšího Audi (1,1 miliardy, včetně například Bentley) a Porsche (0,8 miliardy). Česká automobilka tak byla tím, kdo táhl jak prodeje skupiny, tak její zisky.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku