Turecku se plní sen, jeho automobilka startuje v Německu

Obrázek
Togg T10X
Togg T10X
Business

Turecká automobilka Togg začala expandovat do zahraničí. Své vozy začne od konce září prodávat v Německu. Ambice jsou ale ještě vyšší. Firma bojuje o přežití, bez vyšších prodejů zisková nebude.

🚩 Proč je to důležité: Togg se vyplatí sledovat. Je to politický projekt, jenž zatím stojí hlavně na prodejích tureckým úřadům, které musí kupovat domácí, a ještě elektrické vozy. K dosažení úspěchu se ale potřebuje prosadit v zahraničí, kde je ovšem mezi elektromobily velmi silná konkurence.

➡️ Co se stalo: Pro Turky je představa, že si Němec koupí auto turecké automobilky, za jehož vývojem stáli Turci, něco jako splněný sen. Vše má odstartovat 29. září. Automobilka Togg na autosalonu v Mnichově uvedla, že spustí v Německu předobjednávky její vozy. Značka si klade za cíl vyrábět do konce dekády milion vozů ročně a počítá s tím, že odbyt bude právě na evropském trhu.

Symbolicky se tak završují dekády změn, během kterých ze zaostalé zemědělské země vyrostl prosperující stát, jenž chce patřit do Evropy. Turecko se snaží ukazovat světu, že je moderní zemí, která jde s dobou. Postavilo obří letiště, široké dálnice, velkolepé mosty, obří mešitu a nechyběla ani nová „národní“ automobilka.

Nová automobilka, která se věnuje jenom výrobě elektromobilů, má ukázat, že Turecko už není jen montovna, ale dokáže mnohem víc, například od začátku navrhnout a vyvinout vůz, který uspěje na mezinárodních trzích.

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v roce 2017 oznámil práci na novém opravdu tureckém automobilu. Výroba začala o šest let později. Od začátku bylo jasné, že cílem není prodávat aut jen na domácím trhu. Metou bylo právě Německo.

Projekt byl od počátku koncipovaný jako turecký vývoj zaměřený na turecké zákazníky. Pouze u baterie mají vozy mají přiznanou spolupráci s Číňany. To je rozdíl proti řadě například ruských či afrických vozů, které jsou jen čínským vozem s přelepeným logem

Za podobou vozů stojí turecký designér Murat Günak. Ten v minulosti šéfoval designu u značek Mercedes i Volkswagen. Mezi jeho díla patří Mercedes třídy C první generace, Peugeot 307 a podílel se i na Volkswagenu Passat CC.

📢 Co kdo říká: 
Fuat Tosyalı, šéf TOGG: „Naštěstí jsme se nevzdali. Sedm let jsme postupovali podle našich plánů. V tuto chvíli přenášíme úspěch, kterého jsme v naší zemi dosáhli, na globální trhy a vstupujeme do Evropy. Od 29. září otevíráme v Německu předobjednávky na naše modely T10X a T10F.“

🔎 Kontext: Togg zatím prodává jediný model. SUV T10X je velikostí, technikou i cenovkou srovnatelné se Škodou Enyaq, případně Teslou Y. V Mnichově měl tento týden premiéru sedan T10F, který využívá stejnou techniku a obecně stojí proti Tesle 3.

Togg je v Turecku za prvních sedm měsíců letošního roku 13. nejprodávanější značkou. I Škoda tam prodává více vozů. Z pohledu modelů je SUV T10X pátým nejprodávanějším vozem a zcela nejprodávanějším elektromobilem.

Za sedm měsíců prodal Togg pouhých 20 tisíc vozů, což je pro přežití automobilky extrémně málo. Za celý loňský rok se prodalo 30 tisíc vozů. Nutno dodat, že Turecko prochází ekonomickými problémy a prodeji nových vozů se příliš nedaří. Velká SUV navíc prodražuje poměrně vysoká daň z luxusu.

Togg stojí na penězích čtyř vlivných tureckých rodin; peníze do projektu vložily přes holdingy, které ovládají. Prvním akcionářem je koncern Anadolu, který například ovládá potravinářské podniky, pivovary i obchodní řetězce.

Druhým je výrobce nákladních aut, autobusů BMC, třetí je telekomunikační gigant Turkcell a čtvrtý holding Zorlu, který vyrábí hlavně oblečení, ale i elektroniku. Ta se i v Česku prodává pod japonskou značkou JVC. Tyto čtyři korporace vlastní po 23 procentech akcií, osm procent má turecká obchodní komora.

Kvalitu vozů nelze z dostupných údajů posoudit. Západní novináři měli zatím jen omezené možnosti se v nich svést, domácí testy jsou zase plné nekritické národní hrdosti.

Togg v Turecku vybudoval i síť rychlonabíječek, cílem je vytvořit podobný systém jako má Tesla.

Turecko má dekády silný automobilový průmysl. Loni vyrobilo 900 tisíc osobních a půl milionu užitkových vozidel. Pro evropský trh se v Turecku vyrábí například Toyota Corolla či Toyota C-HR, Hyundai Bayon, i20 i i10, Renault Megane, Fiat Tipo, ale i řada užitkových vozů značky Ford včetně Transitu a od loňského roku i Volkswagen Transporter.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku