Změní Jaguar opět směr? Po šokující reklamě přehodnocuje agenturu

Obrázek
Jaguar Typ 00
Jaguar Typ 00
Business

Značka Jaguar loni šokovala. Celou svou historii zahodila a přišla s reklamou, u které je slovo kontroverze na místě. Okamžitě vyvolala debaty. Nyní firma zahájila proces, který může přinést další změny.

🚩 Proč je to důležité:  Na příkladu Jaguaru lze sledovat situaci firmy s dlouhou tradicí, která se pokouší vstoupit na zcela jiný trh.

➡️ Co se stalo: Společnost Jaguar Land Rover zahájila hodnocení dosavadní spolupráce s reklamní agenturou Accenture Song. Té příští rok vyprší slouva. Nyní se řeší, zda s ní vůbec pokračovat dál. To může vést k výběru nové agentury, a tím i další změně image značky. Na dění ve firmě upozornil britský deník The Telegraph.

Reklamní kampaň, kterou značka loni spustila, patří mezi ty úplně nejvýraznější posledních dekád. Doslova šokovala. Psala o ní média po celém světě a vyjadřovali se k ní experti, politici i například Elon Musk.

Tím nejvíce šokujícím bylo to, že v reklamě nebylo žádné auto. V době spuštění kampaně Jaguar žádné nové vozy neměl. Firma je v podstatě v klinické smrti. Loni ukončila produkci většiny modelů a v současnosti vyrábí pouze deset let starý model F-Pace. Nabízí jej ale jen na několika málo trzích. V Česku žádný nový Jaguar objednat nelze. Dealeři prodávají jen ojetiny.

🔎 Kontext:  Značka, která auta vyrábí devadesát let, chtěla začít zcela znovu. V podstatě vzdala snahu konkurovat značkám jako je Audi, BMW nebo Mercedes. Dekády se o to s rozdílnými úspěchy pokoušela, ale podíl zákazníků, který by preferoval jaguáry, zůstával poměrně malý. Objemy výroby tak nebyly nikdy takové, aby přinesly kýženou ziskovost.

Automobilka Jaguar Land Rover, mateřská společnost, která patří do indického holdingu Tata Motors, se proto rozhodla, že to zkusí zcela jinak. Zahodí celou minulost značky Jaguar a vlastně i jeho dosavadní zákazníky a posune se k mnohem dražším vozům a poměřovat se zkusí například s dalšími dvěma britskými značkami – s Bentley a Rolls-Royce.

Reklamní kampaň měla právě tohle prezentovat. Jaguar je úplně jiný než dřív a hlavně značka stále žije a má velké plány. Změnilo se logo, vizuální styl a kampaň vsadila na velmi výrazné barvy. Novým mottem firmy se stalo „Copy nothing“, tedy nic nekopíruj, buď svůj.

Spíše než budoucnost automobilky se ale řešila visáž herců v reklamě. Kritici namítali, že šlo o „woke“ obsazení a bezpohlavní bytosti. Automobilka dokonce uvedla, že reakce byla plná „nenávisti a netolerance“.

Jaguar ale musel reklamní kampaň hájit a vysvětlovat. Dokonce i to, že když pak představil koncept Type 00, ptali se všichni, proč je právě v „barbie“ růžové a zda to něco neznamená.

Budoucnost značky má stát na plně elektrických luxusních vozech. První limuzína na baterky by se mohla objevit koncem příští ho roku. Vzhled by měl vycházet z konceptu kupé Type 00, s jehož výrobou se ale nepočítá. Následovat má i velké SUV.

Na značku Jaguar a její plány mohou dopadnout i nová americká cla. Kvůli nim mateřský Jaguar Land Rover zcela zastavil export do USA. To má být přitom i velkým trhem pro nové drahé Jaguary.

Kritici reklamní kampaně i nového přístupu Jaguaru namítají, že značka ztrácí svou tradici. Firma ale v minulosti přišla s několika ve své době futuristickými modely. Navíc modely označované jako „tradiční“ jsou přes třicet let staré.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku