Handicapované děti zůstávají bez školy. Učte je doma, slyšeli zoufalí rodiče

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Dvě desítky žáků v Praze stále nemají od září jisté místo ve škole. Jde o děti s handicapem, které nebyly při letošním zápisu nikam přijaty. Jejich rodiče dostali doporučení vzdělávat je sami doma. To ale odmítají a společně poslali otevřený dopis na magistrát.

🚩 Proč je to důležité: Od roku 2016, kdy bylo zavedeno inkluzivní neboli společné vzdělávání, se počet speciálních základních škol v Česku snížil z 349 na 320.

➡️ Co se stalo: Ještě začátkem června bylo dětí, pro které jejich rodiče marně sháněli místo ve speciální škole, 38. V otevřeném dopisu pražskému radnímu pro školství Antonínu Klecandovi (STAN) upozornili na neúnosnou situaci ohledně nedostatku míst ve školách pro děti se středně těžkým až těžkým mentálním postižením, autismem a dalšími přidruženými vadami. 

Dopis zaslali i ministru školství Mikuláši Bekovi (STAN) a primátoru Prahy Bohuslavu Svobodovi (ODS).

„Nemáme kam své děti umístit, nemůžeme plánovat práci ani péči. Jsme v bezvýchodné situaci, kterou nezavinily naše děti – ale selhání systému, za který nese odpovědnost hlavní město Praha jako zřizovatel speciálních škol,“ apelovali rodiče v dopise, který má Publico k dispozici. Podle rodičů chybí v metropoli minimálně jedna celá speciální škola.

Domácí výuka není podle nich adekvátním řešením. „Rodiče nejsou speciální pedagogové – péče o dítě s postižením je náročná, ale málokdo si může dovolit zůstat doma ještě jako ‚učitel‘. Tím spíše rodiče samoživitelé, kteří bez možnosti školního umístění ztrácejí možnost pracovat a hrozí jim existenční krize.“

Po jednáních na konci června se situace posunula. Aktuálně ale stále zbývá umístit 24 dětí. Z toho pro 18 je podle vedení Prahy místo jisté, zvýší se kvůli nim kapacita na školách. Pro zbylých šest dětí se prý snad místo ve škole ještě podaří najít. Kde to bude, zatím rodiče nevědí.

Situace s nedostačující kapacitou je ale podle nich dlouhodobý problém. „Situace se několik let vůbec nelepší, naopak se horší. Navyšování kapacit je nutné,“ přiblížila pro Publico za iniciativu Snaha rodičů Kristina Slooten. 

Podle iniciativy letos přijímalo nové žáky v celé Praze pouze sedm speciálních základních škol, ostatní hlásily plnou kapacitu. V metropoli jich je přitom okolo 30.

📢 Co kdo říká:
Vít Hofman, mluvčí magistrátu hlavního města Prahy, pro Publico: „Je důležité zmínit, že asi 25 procent uchazečů jsou Středočeši, poslední dva roky také stoupá počet žadatelů z ciziny. Neustále proto hledáme řešení k zajištění chybějících kapacit, což nelze v potřebné míře zajistit v krátkém časovém horizontu. Kapacity speciálních základních škol, jejichž jsme zřizovatelem, se navyšovaly v posledních letech dle prostorových možností budov.“

Veronika Lucká Loosová, mluvčí ministerstva školství, pro Publico: „Zřizovateli takzvaných speciálních škol jsou v naprosté většině kraje, které mají také odpovědnost za jejich kapacity. Ministerstvo školství si je každopádně vědomo regionálních rozdílů v kapacitách těchto škol a snaží se situaci řešit dlouhodobě právě s jejich zřizovateli.“

Vít Alexander Schorm, zástupce dětského ombudsmana, pro Publico: „Sleduji se znepokojením, že si aktuálně stěžuje více rodičů dětí s těžší poruchou autistického spektra, případně i s dalším duševním postižením, že pro ně především v Praze nezískali místo ve speciální škole nebo třídě. Celý problém má i systémové rozměry a příslušné orgány musí zajistit, aby se stejné potíže o rok později neopakovaly.“

🔎 Kontext: Podle dat ministerstva školství jsou v některých krajích volné kapacity poměrně vysoké - například v Jihočeském kraji jde o více než polovinu míst, v Olomouckém kraji je to 48 procent, na Vysočině 46 procent.

Jiné regiony naopak vykazují relativní nedostatek volných míst, zejména zmíněná Praha - 23 procent volné kapacity, stejně tak i Liberecký kraj.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku