Poplatky za ČT a ČRo vzrostou, platit se bude i za mobily. Slibům vlády navzdory

Obrázek
Česká televize - ilustrační snímek
Česká televize - ilustrační snímek

Jedna z největších bitev současné Sněmovny je u konce. Po hlasité kritice od veřejnosti i připomínkových míst, vlně obstrukcí ze strany opozice a prokousání se desítkami pozměňovacích návrhů poslanci ve středu schválili takzvanou velkou mediální novelu.

❗ Proč je to důležité: Novela se dotkne téměř 70 procent domácností. Má zajistit udržitelnost financování a nezávislost médií veřejné služby. Vyvolala však odpor i mezi členy tehdejší pětikoalice.

✅ Co velká mediální novela přinese:

▶️ Domácnosti si připlatí

Televizní poplatek vzroste o 15 korun na 150, rozhlasový o 10 korun na 55. Ročně tak domácnost zaplatí 2460 Kč.

„Poplatky se nezvyšovaly dlouhá léta, u ČT naposledy v roce 2008, u ČRo dokonce v roce 2005. Jejich hodnota je nyní na méně než polovině té původní,” zdůraznil ministr kultury Martin Baxa (ODS). Na rozdíl od původního návrhu novela zavádí i inflační doložku.

▶️ Plátců přibude

Zřejmě nejkontroverznějším bodem novely je rozšíření okruhu plátců. Nově budou muset platit i domácnosti, které mají připojení k internetu, chytrý telefon, počítač či tablet. Ke stávajícím třem milionům plátců tak přibude zhruba dalších 250 tisíc. Proti tomuto bodu se v minulosti kromě opozice postavili také Piráti - a to i v době, kdy byli členy vládní koalice.

Platit se nadále bude jeden poplatek za domácnost, bez ohledu na počet zařízení. ČT v loňském roce hospodařila s rozpočtem 7,95 miliardy korun, přibýt by jí mělo 865 milionů. V případě ČRo to loni byla částka 2,37 miliardy korun, která by se mohla zvýšit o 331 milionů.

▶️ Větší povinnosti pro firmy

Zatímco dosud firmy platí - zjednodušeně řečeno - za každou televizi nebo rádio, nově se poplatky budou odvíjet od počtu zaměstnanců. Platit nebudou muset jen nejmenší společnosti do 24 lidí. Proti tomu se vzbouřili zástupci zaměstnavatelů i některá ministerstva. 

„Silný argument je, že ve firmě se v pracovní době pracuje a nekouká na televizi,” poznamenal k tomu mediální expert Jan Jirák.

▶️ Omezí se sponzoring

Novela omezuje oznámení o sponzorování televizních nebo rozhlasových pořadů na 260 hodin za rok, což je asi 85 procent stavu z roku 2023. Důvodem je podle resortu nadměrné užívání sponzoringu pořadů v ČT. Čtvrtina výtěžku z tohoto sponzoringu poputuje do Státního fondu kultury. „Na webu ČT a ČRo budou reklamní sdělení zakázána. I tímto krokem tak naplňujeme podmínku zachování duálního a vyváženého mediálního systému v ČR,” sdělila mluvčí ministerstva kultury Jana Malíková.

▶️ Další zajímavosti:

  • Vládní koalice původně tvrdila, že zvyšování koncesionářských poplatků navrhovat nebude.
  • Nejen pirátská, ale i další ministerstva odmítala rozšiřování okruhu plátců. Například ministerstvo financí Zbyňka Stanjury (ODS) nebo resort průmyslu a obchodu - tehdy vedený Jozefem Síkelou (STAN) - navrhovaly místo toho zavést na webu obou médií paywall.
  • Lídr opozičního hnutí ANO Andrej Babiš už avizoval, že velkou mediální novelu zruší hned, jakmile se dostane k moci. „Až se vrátíme do vlády, budeme rušit koncesionářské poplatky a hledat jiné způsoby financování Českého rozhlasu a České televize. Třeba prostřednictvím státního rozpočtu,” řekla stínová ministryně kultury za ANO Jaroslava Pokorná Jermanová.
  • Vláda novelu protlačila až při pevném termínu hlasování po mimořádné schůzi. Nyní tisk z dílny ministerstva kultury poputuje do Senátu. Změny by měly začít platit od května.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku