RECENZE: I tohle byly devadesátky. Kučera zachytil dobu, kdy sex znamenal svobodu

Obrázek
Jaroslav Kučera vystavuje v Czech Photo Centre
Jaroslav Kučera vystavuje v Czech Photo Centre
Art

Na ty časy už mnozí (radši) zapomněli, ale fotoreportér Jaroslav Kučera je v pražském Czech Photo Centre připomíná v – doslova – syrové nahotě. Jeho výstava Sex po převratu: divoké devadesátky zachycuje fenomén, který vtrhl do postkomunistického Československa záhy po revoluci: všudypřítomnou sexualitu ve veřejném prostoru.

📷 Proč na to jít: Kučera dokázal proniknout do všech vrstev společnosti, od politiků a podnikatelů po romské prostitutky a pasáky v pohraničí. Jeho fotografie jsou jedinečným dokumentem o době, kdy byl sex synonymem pro vše „zápaďácké“.

🔎 O co jde: Dnes osmasedmdesátiletý fotograf, dřívější spolupracovník Reflexu a dalších médií, nejprve publikoval svoje fotky z „erotických“ devadesátých let na sociálních sítích. Černobílé dokumentární snímky doplňoval poutavými texty o vzniku konkrétního záběru. A protože se setkal s nadšenou odezvou sledujících, rozhodl se uspořádat výstavu.

Byly to zvláštní časy. Euforie z nabyté svobody se v raných devadesátých letech projevila v nadšeném přijetí všeho, co za komunismu nebylo možné: odhalené ženy se začaly masivně objevovat v médiích, na billboardech i společenských akcích. Vznikla politická strana, která měla v programu propagaci erotiky a zaměstnávala polonahé asistentky. V trafikách byly k mání pornočasopisy, v televizi dostávaly prostor pořady o sexu, v hospodách začaly pivo roznášet servírky „nahoře bez“.

Vedle téhle upocené soft erotiky zažil masivní rozkvět také tvrdý a nekompromisní sexuální byznys. Chudé pohraničí se proměnilo v zónu pasáků a prostitutek, omšelá postkomunistická města zaplavily nevěstince, „priváty“, strip kluby a peep show.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Jaroslav Kučera boom erotického byznysu pohotově dokumentoval. Objížděl republiku, fotil nejrůznější soutěže krásy, striptýzy, erotické veletrhy i drsnou realitu sociálně vyloučených lokalit. Jeho komunikativní povaha a lidský přístup k těm nejobyčejnějším (i nejopovrhovanějším) mu dokázaly otevřít všechny dveře. Fotil s pochopením, bez dryáčnického voyerismu. Dokumentoval – a nesoudil.

👀 Jak to vidí Publico: Rozsáhlá výstava v Prague Photo Centre je rozdělená na tři hlavní tematické části. První zachycuje výrazný vstup erotiky do českého veřejného prostoru, vznik Nezávislé erotické iniciativy a rozjezd komerčních eroticky laděných akcí, které ovládly mainstream a na nichž bylo možné v roli moderátora spatřit i uhlazeného televizního hlasatele Alexandra Hemalu.  

Druhá část výstavy se zabývá vznikem fenoménu obsluhy „nahoře bez“, kterou v putykách čtvrté cenové zajišťovali novodobí podnikatelé. Prsaté servírky byly mezi návštěvníky pivnic mimořádně populární a tahle „show“ zachránila nejeden podnik před krachem (o tom všem se návštěvníci dočtou v poutavých popiscích pod fotografiemi).

Třetí část zachycuje sex byznys v pohraničí. Kučera se na reportážní cesty do Sudet vydával opakovaně, zachycoval denní realitu prostitutek pracujících na ulici či v nevzhledných privátech s honosnými názvy jako Erotický klub Sahara. Fotil oprýskané barabizny v Aši, Dubí, Chebu a dalších městech, v nichž najednou sídlily „night cluby“. Českým i německým zákazníkům v nich prostitutky nabízely sexuální služby pod dohledem ostrých pasáků.

Kučera fotil vždy se souhlasem zachycovaných. K lidem pohybujícím se v českém erotickém byznysu 90. let přistupoval otevřeně a objekty jeho zájmu mu to vracely tím, že před jeho objektivem ochotně pózovaly. Ženy i muži. Jak je ze snímků i z Kučerových popisek patrné, mnohdy společně zažívali humorné či absurdní situace a vznikala nečekaná přátelství.

🔨 Verdikt: Výstava zachycuje bizarní a zároveň fascinující kapitolu české historie, nad kterou dnes můžeme leda tak krčit rameny. Činí tak s hlubokým zájmem o člověka, Kučerovy snímky baví, ale nezesměšňují. Nesklouzávají k povrchnosti či podbízivé lascivnosti (což by se u tohoto tématu mohlo lehce stát). Kučera je tělem i duší reportér, který se nebál jít do terénu a bavit se s každým, koho na svých cestách potkal.

Díky jeho snímkům – a ve velké míře také zlehka psaným popiskům pod fotografiemi – na návštěvníka dýchne autentická atmosféra devadesátek, tohoto unikátního období, kdy bylo všechno možné a měřítka toho, co je přípustné, vkusné nebo vtipné, vypadala úplně jinak než dnes.

Jaroslav Kučera (78)

Vystudoval Stavební fakultu ČVUT v Praze, během studií spoluzaložil Fotoklub Strahov a začal veřejně vystavovat. V roce 1969 byl při fotografování výročí srpnové okupace zatčen, zbit a vězněn, což zásadně ovlivnilo jeho rozhodnutí stát se profesionálním fotografem. Ačkoliv školu dokončil, od roku 1973 se naplno věnoval fotografii. Spolupracoval s různými médii i institucemi, ale vždy se věnoval také volné tvorbě.

Po roce 1989 se stal spoluzakladatelem fotografické skupiny Signum a v roce 1996 členem mezinárodní agentury Bilderberg. Výrazně uspěl v roce 2000, kdy jeho snímky z pražských protestů získaly titul Fotografie roku v soutěži Czech Press Photo i první cenu na Fuji Euro Press Photo Awards v Kodani. Během kariéry uspořádal přes 70 autorských výstav doma i v zahraničí a vydal devět fotografických knih. Od roku 2007 provozuje nakladatelství Jakura.

Výstava s názvem Sex po převratu: divoké devadesátky je k vidění v Czech Photo Centre až do 19. září a vyšla k ní stejnojmenná fotografická kniha. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku