Čína zahlcuje svět auty na benzin, doma je nechtějí. Prodej sílí i v Česku

Obrázek
MG ZS 2025
MG ZS 2025
Business

Dvě třetiny čínského exportu aut jsou auta na benzin. Nástup čínských automobilek se děje hlavně mimo hlavní trhy a týká se to i Česka. V Polsku již prodává 33 čínských značek.

🚩 Proč je to důležité: Podle prognózy AlixPartners budou čínské automobilky do konce dekády ovládat 30 procent světového trhu a bude to na úkor všech ostatních.

➡️ Co se stalo: Čínské automobilky mají problém. Se státní podporou si vybudovaly kapacity na 20 milionů elektromobilů ročně, ale pořád jim zůstávají továrny schopné vyrábět až 30 milionů vozů se spalovacími motory. Poptávka na domácím trhu rozhodně nestačí.

Hlavně ty automobilky, které nejsou doma v Číně silné v elektromobilech, musí hledat nové trhy, aby vůbec zůstaly v zisku, popisuje analýza agentury Reuters.

V Česku se nyní prodává zhruba dvacítka čínských značek. Nejvíce se prosadila MG ze skupiny SAIC, která prodává tisíce vozů ročně a u hlavně českých domácností patří k neoblíbenějším značkám. Nově rychle rostou a prodávají stovky vozů i značky Omoda a Jaecoo z gigantu Chery. Jasnou většinu prodejů tvoří benzinové vozy. Podobná je situace v Polsku, kde mezi sebou bojuje už 33 čínských značek a postupně zvyšují podíl na trhu.

Pro západní automobilky je to další problém. Čínská konkurence jim výrazně omezila prostor na čínském trhu a nyní ztrácí i pozice na dalších trzích. Doslova na jednom po druhém. A neděje se to na těch největších, ale na desítkách menších. Čínská benzinová auta míří hlavně na trhy „druhé úrovně“, jako je východní Evropa, Latinská Amerika, Afrika či jihovýchodní Asie. Cílem Číny je dominovat v elektromobilitě, ale „zatím“ chce zákazníkům nabízet cokoliv si budou přát.

Číňané nebodují s moderními elektromobily, ale s vozy, které technologicky stojí na starších evropských či japonských motorech a na technologiích, které se Číňané naučili za dekády kooperace se západními automobilkami. Doplňují je ale novinkami v podobě současné bezpečnostní výbavy, asistentů a nebo třeba velkých displejů v interiéru.

I v Česku je vidět, že kvůli starší technologii mají čínské vozy často o litr i více vyšší spotřebu než srovnatelná evropská auta. Výměnou ale nabídnou bohatší výbavu a zákazníci na to slyší.

🔎 Kontext: Z Číny se letos podle poradenské společnosti Automobility vyveze nejspíše přes 6,5 milionu vozů, což ze země dělá s náskokem největšího exportéra v oboru daleko před Japonskem i Německem. Minimálně dvě třetiny aut budou na benzin a z těch elektrických bude mít velký podíl Tesla, která má v Šanghaji svůj klíčový závod.

Například SAIC za posledních pět let export téměř ztrojnásobil, Dongfeng zečtyřnásobil, Chery, s 2,6 milionu vyvezených vozů největší čínský exportér, také zečtyřnásobil. U všech jasně dominují vozy se spalovacími motory.

Největším vývozním trhem Číny je Mexiko – podle GlobalData pravděpodobně zakončí rok se 14procentním podílem na trhu. Tradiční značky jako Fiat, Ford a Chevrolet ztrácejí pozice. Podobné je to i v Jihoafrické republice, Chile, Uruguayi. V Rusku čínské značky dokonce získaly většinu trhu a tamní vláda se brání zvyšováním poplatků, aby chránila domácí výrobce.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Redakci pište na email redakce@publico.cz 

© PUBLICO NEWS a.s. 2025 Provozuje PUBLICO NEWS, a.s., sídlem Letenská 121/8, Malá Strana, 118 00 Praha 1, IČ: 225 51 841, společnost vedená u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 29467. 

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků, fotografií či jiného obsahu je bez předcházejícího písemného souhlasu PUBLICO NEWS a.s. zakázáno. 

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku