O šest aut za hodinu méně. Zájem o vozy z Nošovic klesá, firma omezuje výrobu

Obrázek
Výrobní závod Hyundai Nošovice
Výrobní závod Hyundai Nošovice
Business

Korejské automobilce Hyundai se letos v Evropě příliš nedaří. Největší pokles vykazují modely z českého závodu v Nošovicích. Firma proto zpomaluje výrobu a na dva dny ji zcela zastaví.

🚩 Proč je to důležité: Český závod Hyundai loni utržil 190 miliard korun a patří k největším exportérům a významným zaměstnavatelům v Moravskoslezském kraji. Vyrábí i hybridní a čistě elektrické vozy.

➡️ Co se stalo: Už výrobní plán pro letošní rok počítal v Nošovicích s poklesem výroby o více než deset procent. Firma zrušila i část pracovních míst. Výsledek je ale nejspíše ještě horší, než se čekalo. Firma tento týden ruší tři směny, příští týden v pondělí a v úterý výrobu zcela zastaví. Zaměstnanci budou doma za 70 procent platu, upozornil web zdopravy.cz.

Pohled na detaily prodejů aut ukazuje, že Hyundai ve velké části Evropy ztrácí. Nejvíc klesá prodej modelů vyráběných v Česku. Nejmarkantnější je to u Hyundai i30, který u Čechů patří k nejoblíbenějším. Tento model je na trhu už téměř dvacet let, nyní ale složitě hledá nové zákazníky.

V Německu prodeje i30 klesly za prvních sedm měsíců oproti loňskému roku o 45 procent, ve Španělsku o 42 procent. Právě tyto dvě země patřily k největším odbytištím modelu. I v Česku čísla ukazují pokles o více než 20 procent. Model trpí i tím, že zákazníci stále častěji dávají přednost vozům SUV.

Prodeje měla oživit další modernizace vzhledu a motorů, která se chystá na konec letošního roku. Kvůli stále náročnějším zeleným požadavkům se ale dá očekávat, že pohony budou složitější a tedy i dražší.

V Evropě se příliš nedaří ani modelu Tucson. Toto SUV je pro výrobu v Nošovicích dlouhodobě nejdůležitější, loni tvořilo přes 70 procent produkce. Na hlavních trzích ale vykazuje meziroční pokles prodejů okolo deseti procent, a to i když výraznou modernizací prošlo před necelým rokem.

V Nošovicích se vyrábí také elektrická verze modelu Kona. Tento vůz má relativně slušné prodeje, meziročně ale v Evropě o zhruba desetinu klesly. Elektromobilů podobné velikosti je na trhu stále více a zákazníci si mají z čeho vybírat. V Hyundai čekali, že se vůz bude prodávat lépe a bude tvořit větší část nošovické produkce.

Na Hyundai dopadá také stále silnější čínská konkurence. Právě japonským a korejským značkám Číňané nejvíce ukrajují. Míří totiž právě na zákazníky, kteří více slyší na cenu.

📢 Co kdo říká: 
David Pavlíček, mluvčí českého zastoupení Hyundai: „Tucson je naprosto klíčový model značky Hyundai v Evropě. V minulém roce prošel významným faceliftem a není tajemstvím, že nová generace je v procesu příprav.“

🔎 Kontext: Loni závod v Nošovicích vyrobil 331 tisíc vozů, o zhruba deset tisíc méně než v roce 2023. Letošní plán počítal se zhruba 295 tisíci vozy. Výrobní linka v Nošovicích jede letos oproti loňsku zhruba o deset procent pomaleji. Místo 66 vozů jich vyrábí jen 60 za hodinu. 

Za prvních osm měsíců letošního roku bylo vyrobeno 194 tisíc vozů. Z toho 149 tisíc připadá na Tuscon. Dvojkou je překvapivě elektromobil Kona s 24 tisíci a 21 tisíc připadá na model i30.

Značka Hyundai na evropském trhu během posledních dvou dekád dospěla. Už nejde o levné vozy jako v 90. letech, auta jsou plně srovnatelná s nabídkou evropských automobilek a o zákazníky už nebojují cenou, případně poměrem ceny a hodnoty. V nabídce už je i řada modelů mířících na náročné zákazníky, které v cenících začínají i vysoko nad milionem korun. Automobilka získala na evropském trhu slušný podíl a nyní jí jde o to si jej udržet. 

V Nošovicích končí výroba modelu i30 Fastback. Naopak další dvě karosářské verze se koncem roku dočkají modernizace. Oživení produkce by měla přinést chystaná nová generace Tucsonu, ale to zřejmě až v závěru příštího roku.


 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku