Jejich „produktem“ je polovina lidstva. Meta vydělala za čtvrtletí 400 miliard korun

Společnost Meta – provozovatel Facebooku, Instagramu nebo WhatsAppu – vydělala jen za poslední čtvrtletí 18,3 miliardy dolarů (zhruba 400 miliard korun) čistého. O třetinu více než za stejné období loňského roku.
🚩 Proč je to důležité: Alespoň občas použije Facebook, Instagram, WhatsApp nebo Messenger velká část obyvatel planety. Právě oni jsou „produktem“, který firma prodává inzerentům.
➡️ Co se stalo: Ze sociálních sítí je obří stroj na peníze. A na burze je to znát. Společnost Meta má na burze hodnotu 1,75 bilionu dolarů (37 bilionů korun). Každý aktivní uživatel některé z platforem tak má pro firmu průměrnou hodnotu 11 tisíc korun.
Firma letos jen za období od dubna do června utržila 47,5 miliardy dolarů (přes bilion korun). Příjmy má v drtivé většině z inzerce, která se zobrazuje uživatelům. Meta prodá na jednoho průměrného uživatele reklamu zhruba za 100 korun měsíčně, z toho necelých 40 korun jí zůstane jako čistý zisk.
Největším nákladem skupiny je výzkum a vývoj. Každý rok sype do nových projektů a zlepšování těch stávajících v přepočtu kolem bilionu korun. Právě masivní investice a snaha o inovace jsou důvodem, proč nemá zisky ještě vyšší.
🔎 Kontext: Počet uživatelů platforem Mety stále roste. Alespoň jednu z nich každý den použije 3,48 miliardy lidí. O 200 milionů více než před rokem.
Služby Mety omezuje nebo zakazuje mnoho zemí světa. V Číně kvůli cenzuře obsahu, Rusko firmu označilo za extrémistickou organizaci. Omezení uplatňují také Írán, Turkmenistán, Uganda či Severní Korea. I v těchto zemích se ale lidé snaží ke službám Mety dostat, zpravidla s využitím VPN.
Naprosto nejvyšší příjmy z reklamy na uživatele má Meta v USA a Kanadě. Evropa je až s velkým odstupem. Základem byznysu je snažit se uživatelům zobrazovat reklamu, na kterou spíše zareagují a přinese inzerentům zisk. K analýze chování jednotlivých uživatelů používá umělou inteligenci.
K ziskovosti je třeba, aby uživatelé na platformách trávili co nejvíce času. Hledají se tak cesty, jak je co nejvíce zaujmout a udržet. Mnohé taktiky míří na emoce, to ale způsobuje problémy. S tím, jak se snaží co nejvíce zaujmout lidi, kteří sítě nevyužívají tolik, část uživatelů na nich tráví neúměrně mnoho času. Vzniká i silná závislost, největší potíže mívají dospívající a senioři.
V prostředí sociálních sítí se také snadno šíří podvody a dezinformace, daří se i šikaně. Část uživatelů se snadněji radikalizuje, protože mohou mít pocit, že okolí je ještě radikálnější.