Po tragédii Air India sílí tlak na zavedení kamer do kokpitů. Pomohly by odhalit pravdu

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Vyšetřování pádu letounu Boeing 787 Dreamliner se dostává do slepé uličky. Vyšetřovatelům by pomohly záběry z pilotní kabiny, které ale neexistují. Znovu se tak otevírá debata o tom, že by kopit měly sledovat kamery.

🚩 Proč je to důležité: Důkladné vyšetření leteckých nehod je důležité pro bezpečnost v oboru. Jen na základě pochopení příčin havárií se dají přijmout opatření, díky kterým by jim bylo možné předcházet.

➡️ Co se stalo: Základní příčina letecké nehody u indického Ahmadábádu je jasná. Někdo krátce po vzletu vypnul přívody paliva k motorům. Ze zvukové nahrávky plyne, že se druhý pilot zeptal kapitána, proč to vypnul, a ten odvětil, že to neudělal. Víc se neví. K doplnění skládačky chybí obrazový záznam z kabiny.

Vyšetřování ještě neskončilo, proto jde zatím o předběžné závěry a spekulace. Pokud ale někdo přívod paliva skutečně vypnul, díky kamerám by bylo možné zjistit, kdo přesně to byl. Mohly by také odhalit, co přesně tomuto kroku předcházelo.

Vypnutí toku paliva totiž v podstatě nelze udělat omylem. Vypínač je třeba nejprve odjistit a následně opět zajistit. I tak ale nelze vyloučit lidskou chybu. Spekuluje se také o sebevražedných úmyslech. 

Jenže kamery se do kokpitů neumisťují a zavedení této povinnosti brání mimo jiné odbory pilotů. Argumentují tím, že by piloti ztratili soukromí a že by jejich chování bylo v podstatě veřejné. Nyní se pořizuje pouze hlasový záznam.

Snahy o zavedení kamer už se objevují desítky let. Zastánci tvrdí, že video doplní nynější zdroje informací, tedy zvukový záznam a letová data. Odpůrci podle agentury Reuters argumentují tím, že by videa mohla uniknout a například smrt pilota by se mohla například vysílat ve večerních zprávách. Předpokládají, že tlak na únik videozáznamu na veřejnost by byl silnější než v případě hlasového záznamu.

Některá letadla už kamerami vybavena jsou a u prvních nehod už pomohly s vyšetřováním. Například u pádu vrtulníku v Austrálii v roce 2023 záznam ukázal, že se pilot většinu doby věnoval činnostem, které s letem nesouvisely.

Asociace pilotů (APA) uvádí, že volání po kamerách je nyní logické, protože by to mohlo urychlit šetření. Podle nich ale vyšetřovatelé mají dostatek informací k tomu, aby určili příčiny nehody.

📢 Co kdo říká: Šéf Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) Willie Walsh, který je bývalým pilotem, se přidal k zastáncům instalace kamer do kokpitů. „Na základě toho mála, co nyní víme, je docela možné, že videozáznam, kromě hlasového záznamu, by vyšetřovatelům významně pomohl při provádění vyšetřování v otázce duševního zdraví,“ uvedl.

John Nance, expert na leteckou bezpečnost a bývalý pilot: „V rovnováze mezi soukromím a bezpečností se misky vah jednoznačně přiklání k bezpečnosti,“ řekl . „Ochrana létající veřejnosti je posvátnou povinností.“

🔎 Kontext: K pádu letounu Air India došlo 12. června krátce po vzletu při letu z indického Ahmadábádu do Londýna. Zahynulo 241 z 242 lidí na palubě. Přežil jen šťastlivec, kterému se podařilo vyskočit škvírou v lámajícím se letounu a od nehody odešel po svých. Za přeživší se někdy označuje i studentka, která skončila v zácpě a letadlo nestihla. O život přišlo i 19 lidí na zemi.

Z pohledu počtu obětí jde o nejhorší leteckou nehodu v posledních 10 letech a o druhou nejhorší za 20 let.

Kapitán letu Sumít Sabharval měl nalétáno 15 638 hodin, první důstojník Clive Kunder 3403 hodin. Indická média uvedla, že pro kapitána mělo jít o jeden z jeho posledních letů před koncem profesní kariéry.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku