Odboráři Škody sepsali, co vyčítají Volkswagenu. „Je to v čudu,“ píší o Číně

Obrázek
Výroba vozů Škoda ve Vietnamu
Výroba vozů Škoda ve Vietnamu
11.4.2025 - 14:15 Business

Čtrnáctideník Škodovácký odborář dal otevřeně nahlédnout do potíží, které nyní automobilka má. Jejich přehled je důležitý pro pochopení stávajícího dění v Mladé Boleslavi. 

🚩 Proč je to důležité: V největší české firmě to vře. Mateřský Volkswagen se snaží šetřit a odboráři mají za to, že na to právě oni doplácejí.

❌ Přehled potíží, které Škodovácký odborář zmiňuje

➡️ Kartel
Na začátku dubna udělila Evropská komise pokuty ve výši 11 miliard korun patnácti automobilkám a jejich svazu ACEA. Důvodem byl kartel v oblasti recyklace vozidel. Největší částka dopadla na Volkswagen a odboráři ve Škodě mají pocit, že na to doplácejí i oni.
Automobilky se zjednodušeně dohodly, že nebudou nikde zveřejňovat, jaká část jejich vozů se dá recyklovat a že se na jejich recyklaci nebudou nijak podílet. Cílem bylo, aby si v tomto automobilky nekonkurovaly.
„Kartelová dohoda nepřichází jen tak, ale je to připravovaný komplot – systémové selhání,“ uvádějí ve čtrnáctideníku odboráři.

➡️ Odevzdávání hotovosti Němcům
Škodovka musí údajně odevzdávat hotovost centrále ve Wolfsburgu a chybí pak peníze například na novou jídelnu. Výroční zpráva za loňský rok ale žádné „ždímání“ Škodovky nenaznačuje.

➡️ Pronájem
Některé z nových nemovitostí v Mladé Boleslavi vlastní realitní část Volkswagenu a Škoda platí nájem. Odbory mají za to, že „platí jako mourovatí“ se „spoustou nejasných otázek“. 
V rámci koncernu ale takový model může teoreticky dávat smysl. Pokud by byl neférově nastavený, například by byl nájem nepřiměřeně vysoký nebo naopak nízký, mohly by si na něj došlápnout české nebo německé finanční úřady.

➡️ Celní pokuta v Indii
Volkswagen čelí v Indii obří pokutě za údajné obcházení celních pravidel. Protože celý tamní trh má na starosti právě Škoda, dopadlo by to nejvíce na ni. V přepočtu jde o indický požadavek na doplacení cel a daní v hodnotě zhruba 30 miliard korun, v důsledku to může mít násobně vyšší dopady. 
Jde o to, že značky koncernu dovážely do Indie vozy rozebrané, aby platily menší clo. Podle indických úřadů byly ale vozy rozebrané málo. Volkswagen se brání, že to dělal správně, Indie reaguje, že další automobilky zavčas přístup změnily a s úřady lépe komunikovaly. Tento problém je pro Škodu naprosto zásadní.

➡️ Evropské ústupky
Evropská komise ulevila automobilkám ve dvou oblastech. Nová emisní norma 7 nebude zdaleka tak přísná, jak se čekalo, a pokuty za nadměrné emise skleníkových plynů se budou počítat za tři roky a ne jen za letošní, proto nejsou tak naléhavé. Odboráři ale obě změny považují za něco, co „příliš nepomůže“.

➡️ USA, Čína, Rusko
Odboráři si škrtají možnost, že by s nastartováním elektromobility mohla pomoci „ryze konzervativní pravicová Amerika vedená excentrickým sebestředným exotem“.
U Číny uvádějí jen, že je „také v čudu“. Což není divu – prodeje Škody na tomto trhu se doslova zřítily ze stovek tisíc ročně a z pozice největšího odbytiště značky na loňských 17,5 tisíce vozů, což je méně, než Škoda udá vozů třeba v Belgii.
Ruský sen pak zmizel v dáli. Škoda měla v Rusku poměrně silnou pozici i výrobní základnu, válka na Ukrajině ale přiměla firmu vycouvat a závod pod cenou prodat.

✅ Naděje a výzvy
Odboráři zmiňují několik projektů: „bude to cesta trnitá a řadoví zaměstnanci ji mohou ovlivnit jen těžko. Mohou jen doufat, že je spasí lídři a blahosklonnost Volkswagenu“. Odbory používají i obrat „mnohdy totiž finančně nevychází“.

➡️ Mahindra
S indickou automobilkou Mahindra&Mahindra se spolupracuje na levných elektrických SUV. K této spolupráci není mnoho informací, vzhledem k tomu, že indický trh má za koncern na starosti Škoda, pravděpodobně i Škoda bude dozorovat kooperaci s Indy na vývoji.

➡️ Vietnam/ASEAN
Letos se spustila montáž modelů Kushaq ve Vietnamu. Slibuje si od toho, že by tento trh mohl v budoucnu nahradit ten čínský. V létě má přibýt i model Slavia. Většinu dílů vyrábí Škoda v Indii, tyto vozy v Evropě vůbec nejsou k dispozici. Odboráři se obávají, aby nešlo jen o další díru na peníze.
Obecným řešením ztráty (či téměř ztráty) čínského trhu má být silnější pozice Škody na trzích ASEAN, tedy Sdružení národů jihovýchodní Asie. Vietnam je jednou ze členských zemí, Škoda se ale snaží být aktivnější i v dalších oblastech regionu. Zastoupení má zatím kromě Vietnamu v Singapuru a nově i Bruneji.

➡️ Omán/Maghreb
Škoda letos oficiálně vstoupila na ománský trh, velké ambice má ale i v oblasti Maghrebu, v tomto případě hlavně v Maroku a Alžírsku. Tato snaha už běží skoro dekádu, zatím bez většího úspěchu.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku