Pokles ziskovosti dopadl i na Škodu, výroba roste rychleji než zisky

Automobilka Škoda v prvním čtvrtletí prodala o osm procent více aut než před rokem. Tržby vzrostly díky vyšším prodejům větších a dražších vozů dokonce o deset procent. Provozní zisk ale jen o dvě procenta.
🚩 Proč je to důležité: Velké české průmyslové firmě se daří dál růst a stávající výzvy automobilového průmyslu na ni nedopadají tak, jako na některé z konkurentů.
➡️ Co se stalo: Škoda Auto dosáhla v prvním čtvrtletí provozního zisku 546 milionů eur (13,6 miliardy korun). Jde o 11 milionů eur lepší výsledek než před rokem. Rentabilita tržeb, tedy míra provozní ziskovosti, ale klesla z 8,1 na 7,5 procenta. I to je ale stále dobré číslo. V koncernu Volkswagen jde o nejlepší výsledek po sekci Porsche, která měla 8,7 procenta.
Hůř než Škoda dopadlo tentokrát i Audi (3,5 procenta) a tradičně i značka Volkswagen (0,5 procenta). Česká automobilka je tak i nadále navzdory mírnému zhoršení velmi zisková a ukazuje, že své náklady umí držet pod kontrolou. Zhoršení je navíc zčásti způsobeno tím, že výsledky už zahrnují náklady související s regulací emisí oxidu uhličitého v Evropě. Tedy v podstatě pokuty za to, pokud se nebude dařit prodávat dost elektrických vozů.
Škoda celkově za první tři měsíce roku prodala 239 tisíc vozů, o 18 tisíc více než o rok dříve. Z toho elektromobily a hybridy do zásuvky tvořily 37 tisíc, tedy zhruba 15 procent celkového odbytu.
📢 Co kdo říká: „Podnikli jsme také důležité kroky k dalšímu rozšíření působnosti mimo Evropu, uvedli jsme na trh nové kompaktní SUV Kylaq v Indii a otevřeli jsme výrobní závod ve Vietnamu. Naše dosavadní výsledky v tomto roce ukazují, že zůstáváme mezi nejúspěšnějšími a nejziskovějšími velkoobjemovými výrobci vozů,“ říká Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
🔎 Kontext: Podle dostupných čísel výrazně pomohl vyšší prodej dražších modelů. Nejrychleji rostl odbyt elektrického Enyaqu (+45 procent), Kodiaqu (+32 procent) a Superbu (+24 procent).
Dál se ale hroutí pozice na čínském trhu. Meziročně prodej klesl o dalších dvacet procent. Škoda tak v Číně prodala za čtvrtletí jen tři tisíce vozů, což například v Německu udá během necelého týdne.
Hlavní růst odbytu je nyní i nadále v západní Evropě, kde Škoda dál posiluje svou pozici. Ve Velké Británii prodej vzrostl dokonce o 23 procent.
Po rozpačitém loňském roce roste o 90 procent prodej v Indii. Důvodem je novinka v nabídce – malé levné SUV Kylaq. Další dva indické modely Kushaq a Slavia ale meziročně ztrácejí.
Prodeje novinky Elroq, která je v podstatě zkrácenou verzí Enyaqu, se zatím rozbíhají. Zatím se prodalo 7 tisíc vozů. Firma říká, že ke konci března na něj měla 45 tisíc objednávek, což je více než očekávala.