Prodeje elektromobilů rostou v Česku nejrychleji z celé EU. Diesely ztratily 27 procent

Na evropském trhu roste poptávka po autech do zásuvky. Nejvíce ale ztratila automobilka Tesla, v Unii prodala meziročně o 45 procent méně aut.
🚩 Proč je to důležité: Nová data potvrzují rostoucí zájem o elektromobily a pokračující pád tradičních pohonů. A také nástup čínských značek, které rostou hlavně na úkor japonských a korejských.
➡️ Co se stalo: V Evropské unii se za první čtvrtletí prodalo 2,7 milionu vozidel. O dvě procenta méně než před rokem. Z pohledu paliv ale dochází k razantnímu přesunu směrem k elektrifikovaným pohonům.
Prodeje vozů s dieselovým motorem spadly o 27 procent, s benzinovým o 21 procent. Naopak o 24 procent vzrostly prodeje elektromobilů a o 21 procent prodeje hybridů.
Elektromobily tvořily v prvním čtvrtletí 15 procent evropského trhu. Jde o třetí nejčastější pohon po hybridech (36 procent) a benzinových vozech (29 procent).
Nejrychlejší růst prodejů elektromobilů, a to 141 procent, vykázalo Česko. Důvod ale neleží v tom, že by Češi náhle propadli kouzlu baterií. Loni na začátku roku poptávka po elektromobilech v Česku prudce ochladla, protože se čekalo na spuštění dotací.
🔎 Kontext: Česká automobilka Škoda zůstala na klesajícím evropském trhu zhruba na svém. Rostla jen o desetinu procenta, její podíl na trhu se ale mírně zvýšil. V Evropě jde letos po Volkswagenu, Toyotě a Renaultu o čtvrtou nejprodávanější značku.
Rychle roste značka Cupra, dceřiná firma španělského Seatu, z koncernu Volkswagen. Nebo skupina Renault, pod kterou patří i rumunská značka Dacia. Pokračuje naopak pád prodejů značek koncernu Stellantis (Fiat, Citroën, Peugeot, Jeep a další).
Obecně letos ztrácí japonské a korejské značky, s výjimkou Nissanu a Hondy. Naopak se daří Číňanům – skupina SAIC, pod kterou patří například MG, meziročně přidala 52 procent.