Škoda Auto ušetřila hlavně na managementu, ukázala výroční zpráva

Obrázek
Výroba elektromobilu Škoda Enyaq v Mladé Boleslavi.
Výroba elektromobilu Škoda Enyaq v Mladé Boleslavi.
17.3.2025 - 15:46 Business

Česká automobilka měla velmi dobré výsledky. Je znát, že pomohl nejen prodej větších a dražších vozů v západní Evropě, ale i úsporné programy.

🚩Proč je to důležité: Koncern Volkswagen avizuje výrazné úspory. Do těch se má zapojit i Škoda Auto, která ale odmítá, že by chystala propouštění ve výrobě. Největší český exportér hledá úspory tak, aby byl i do budoucna konkurenceschopný.

➡️ Co se stalo: Škoda Auto v loňském roce o více než pětinu snížila své správní náklady. Řízení firmy tak stálo nejméně od roku 2017, což byl rok před skokovým růstem výdajů na digitalizaci. Údaje vyplývají z nově zveřejněné výroční zprávy společnosti.

Šlo o 471 milionů eur (necelých 12 miliard korun), výrazně méně než předloňských 597 milionů. 

Úspory se soustředí právě na management a oblasti, které nejsou přímo spojeny s výrobou a obchodem. Je také vidět, že náklady na zaměstnance loni vzrostly pouze o procento.

Firmě se tak podařilo navýšit prodeje i zisky s menším množstvím lidí a průměrné mzdy vzrostly jen o dvě procenta. Tarifním pracovníkům se přitom v loni dubnu přidávalo pět procent.

Tyto drobné náznaky snahy o úspory zlepšují celkový výsledek hospodaření. Tržby skupiny Škoda Auto vzrostly o pět procent na 27,8 miliardy eur (zhruba 698 miliard korun). Provozní zisk vzrostl o 30 procent na 2,3 miliardy eur (58 miliard korun) a provozní ziskovost se tak zvýšila z 6,7 procenta v roce 2023 na 8,3 procenta loni.

Čistý zisk za samotnou Škodu Auto a.s. byl 1,7 miliardy eur, o čtvrtinu vyšší než o rok dříve.

📣 Co kdo říká: „Hospodářsky nejúspěšnější obchodní rok v historii naší společnosti je důkazem našich dvou hlavních předností: odolnosti a přizpůsobivosti,“ uvedl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.Naše provozní činnost je vysoce efektivní z hlediska nákladů,“ dodal. 

🔎 Kontext: Škoda Auto v posledních letech prošla zásadní proměnou. Značka byla silná na čínském i ruském trhu, tato odbytiště prakticky zmizela. Zatím se nedaři se výrazněji prosadit na dalších asijských trzích. Sází se na Indii a Vietnam, přesvědčivé výsledky ale zatím nejsou. 

Firmě se ale podařilo výrazně růst v západní Evropě, kde navíc prodává v průměru zhruba o čtvrtinu dražší vozy než ve střední a východní Evropě. 

Škoda se stala dokonce čtvrtou nejprodávanější značkou v Evropě po Volkswagenu, Toyotě a BMW, jehož dřívější náskok Škoda postupně stahuje. 

Firma má ve své strategii do roku 2030 cíl mít dlouhodobě udržitelnou provozní marži osm procent. To se loni podařilo splnit. 

Řízení nepřímých nákladů pomáhá snižovat dopad zdražování materiálů, dopravy i třeba nakupovaných služeb.

👀 Co sledovat v dalších dnech: Pro Škodu je klíčový hlavně další vývoj prodejů v západní Evropě. Důležitý je i prodej elektromobilů značky, a tedy schopnost plnit evropské flotilové emise. 

Právě případné pokuty za nadměrné emise mohou mít na další ziskovost největší dopad. Zajímavé tak bude sledovat, jak se rozeběhnou prodeje nového elektrického modelu Elroq.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku