Vozy SUV jsou v Česku stále populárnější. Obsadily už přes polovinu trhu s auty

Postupný růst podílu vozů SUV na českém trhu s novými auty pokračuje. V první polovině roku už získaly těsně přes polovinu trhu.
🚩 Proč je to důležité: Trend ovlivňuje výrobní strategie automobilek, nabídku modelů a investice do vývoje. Auta v ulicích jsou stále vyšší a do vozů SUV přesedají i ti, kteří se jim vyhýbali, což například mění prostorové nároky ve městech.
➡️ Co se stalo: Polovinu českého trhu získaly SUV podle dat Svazu dovozců automobilů jen velmi těsně – z 122 639 prodaných aut na ně připadlo 61 320, což je o jediný vůz více, než celkově připadlo na „normální“ vozy.
Dosud se jim polovina podařila získat za některé jednotlivé měsíce, ale nikdy ne za kvartál, natož za pololetí. Letos mají našlápnuto i k tomu, že budou tvořit polovinu prodejů za celý rok.
Postupný růst podílu těchto vozů ukazuje, že zákazníci stále více preferují vyšší vozy. Subjektivně totiž SUV dodávají vyšší pocit bezpečí, jistotu a přehled za volantem, očekávají se i větší vnitřní prostory.
Výrobci na tuto poptávku slyší a nabízejí stále více nových modelů. Automobilky na nich mají z principu zpravidla vyšší marže, protože je zákazníci považují za hodnotnější. Výrobní náklady jsou ale podobné, jako u menších typů automobilů.
I když vozy SUV na trhu už dominují, mezi těmi největšími bestsellery jsou stále „normální“ auta. Zcela nejprodávanější je Škoda Octavia, vysoký je zájem o modely Škoda Fabia, Scala i Superb, platí i to o korejské dvojici Hyundai i30 a Kia Ceed.
V desítce nejúspěšnějších modelů jsou jen čtyři vozy SUV. Až níže v žebříčku začínají mít navrch. Zatímco u prodejů Škody tvoří stále menšinu, u dalších značek, hlavně u těch prémiových, už jasně dominují.
🔎 Kontext: Kategorie SUV je problematická tím, že zahrnuje naprosto vše od trošku zvýšených normálních vozů až po plnokrevné terénní vozy. A také naprosto vše od malých vozů až po obří luxusní.
Podrobnější statistiky už zkouší vozy dělit na sekce B, C, D a E podle velikosti, u těch ale záleží na tom, kam samy automobilky konkrétní vůz zařadí. Například Škoda – jasná jednička na českém trhu – všechny své vozy SUV řadí jen do sekce C, a to od Kamiqu po o 52 centimetrů delší Kodiaq.
Postupný růst podílu vozů SUV není jediný jasný trend. Tím druhým je stále menší podíl malých vozů. Právě ty ještě před dvaceti lety tvořily většinu trhu a nyní už nepřesahují ani deset procent. Podobně mizí i kategorie mini. Dříve to byla možnost, jak se co nejlevněji dostat k novému autu. Nyní ji využívá jen minimum zájemců. Mini vozy už tvoří jen mírně přes procento trhu.
Příčiny tohoto jevu lze hledat v rostoucích nákladech na plnění emisních limitů, které prodražují všechny vozy bez ohledu na velikost. Ty menší už nevycházejí o tolik výhodněji.
Druhý důvod pak spočívá v tom, že část zákazníků přesedá právě do SUV verzí malých vozů, které spadají do jiné kategorie jen proto, že jsou jen o pár centimetrů vyšší.