Konec levných českých aut. I v akci stojí nejmenší vozy minimálně 400 tisíc

Obrázek
Toyota Aygo
Modernizovaná Toyota Aygo vyráběná v závodě u Kolína.
Business

V Kolíně začala výroba modernizovaného Ayga X. Nová Toyota je ale výrazně dražší než dosavadní verze. České auto za málo peněz se stává minulostí.

🚩 Proč je to důležité: Malá auta dál zdražují, vzhledem ke mzdám jsou ale stále dostupná. Navíc nabízejí úspornější motory i lepší výbavu. 

➡️ Co se stalo: Přepracovaná Toyota Aygo X se dočkala nejen nového vzhledu, ale také vyšší základní ceny. Důvodem není skokové zdražování, ale prostý fakt, že nově bude výhradně s hybridním pohonem a automatickou převodovkou.

Základní cena je těsně pod hranicí 400 tisíc korun. A to jen v akční nabídce a jen když dá kupující svůj stávající vůz na protiúčet. Jinak cena začíná na 450 tisících, bez slev pak dokonce na 470 tisících.

To je částka výrazně vyšší než u dosavadního modelu, který se doprodává ze skladových zásob. U něj cena v akci a s bonusem za výkup vozu na protiúčet začíná na 325 tisících, což z něj dělá nejlevnější v Česku vyráběné auto současnosti.

Toyota si může vyšší cenovku obhajovat lepší motorizaci. Končící model má litrový tříválec s 54 kilowatty a manuální převodovku. Novinka má také tříválec, ale o objemu 1,5 litru a s pomocí elektromotoru dává celkový výkon 85 kilowattů. A nově je také výhradně s automatem, za který se dosud připlácelo 35 tisíc.

Další výhodou je nižší spotřeba. Ta je u novinky díky hybridnímu pohonu nižší o jeden litr na sto kilometrů. Na trzích západní Evropy to znamená i nižší daně za emise skleníkových plynů. Lepší je i dynamika. Dýchavičná stará verze se na rychlost sto kilometrů v hodině dostane za téměř patnáct sekund, nové stačí jen devět.

Jediné další v Česku vyráběné auto, které se dá alespoň v základní verzi koupit pod 400 tisíc korun, je nyní už jen úplně nejlevnější verze Škody Fabia. I tam ale jen díky akční nabídce. Přesto se Fabia po letech znovu stává nejlevnějším tuzemským autem.

🔎 Kontext: Zdražování aut pokračuje, jinak je to ale při srovnání s inflací i vývojem mezd. Například před deseti lety byla na trhu řada českých vozů s cenou pod 300 tisíc. Peugeot 108 z Kolína se prodával za 224 tisíc. Fabia stála 240 tisíc a do limitu se vešla i verze combi a model Škoda Rapid. A také dva modely z Nošovic – Hyundai ix20 a i30.

Z dnešního pohledu tak šlo za malé peníze koupit hned několik aut s českým původem. Je tu ale důležitý rozdíl. Tehdy byla průměrná mzda 26 600 korun měsíčně, letos dosáhla 49 400 korun. Peníze mají kvůli růstu cen výrazně nižší hodnotu.

Dnešních 400 tisíc korun odpovídá zhruba 260 tisícům před deseti lety. A zatímco dnes je to osm hrubých platů, před deseti lety to bylo skoro deset. Z pohledu kupní síly tak jsou nová auta dostupnější než v minulosti.

Auta zdražují mimo jiné kvůli stále přísnějším emisním normám a stále vyšším nárokům na bezpečnost i výbavu. Dnešní vozy produkují méně škodlivých látek, mají nižší spotřebu a bezpečnostní výbavu, za kterou se dříve připlácely desítky tisíc korun.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku