Nebezpečné billboardy se mohou vrátit k dálnicím. Je za tím nenápadná změna

Míst, kde bude možné postavit billboard bez důležitých povolení, od poloviny příštího roku výrazně přibude. V posledních letech se přitom stát snažil reklamní plochy omezovat.
🚩 Proč je to důležité: Billboardy u silnic a dálnic ohrožují bezpečnost. Poutají pozornost řidičů, kteří se tak nemohou plně soustředit na provoz a dopravní značky. Při nehodě může náraz do pevné konstrukce způsobit vážné zranění nebo dokonce smrt.
➡️ Co se stalo: Za uvolněním pravidel je nenápadná změna v zákoně o pozemních komunikacích. Od července 2026 z něj vypadne definice zastavěného území. Nově si ho budou obce stanovovat samy svým územním plánem. Mohou do něj zahrnout například i pozemky okolo silnic. Dokonce i takové, kde žádná zástavba není.
Podstatné je, že na takovém území není pro stavbu billboardu nutné povolení silničního úřadu ani policie. Billboardy se tak mohou vrátit i na místa, odkud byly v posledních letech složitě odstraněny.
🔎 Kontext: Rozšíření možností stavět billboardy u silnic a dálnic jde proti doporučením odborníků i studiím o bezpečnosti. A také proti trendům ve vyspělých zemích, kde jsou obří reklamy okolo silnic obvykle zakázané a i v obcích podléhají přísné regulaci.
V Česku jsou od září 2017 billboardy zakázány kolem dálnic a silnic první třídy. Tehdy silničáři napočítali zhruba tři tisíce nelegálních reklam. I když se jich podařilo velkou část odstranit, vznikají současně nové. Nyní eviduje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přibližně 3700 nelegálních ploch. Ještě více poutačů lemuje silnice patřící krajům nebo městům.
Loni se proto pravidla pro odstraňování nelegálních reklamních poutačů zjednodušila. Úředníci už nemusí k likvidaci vyzývat vlastníka, kterého často ani nedokázali dohledat. Stačí informovat majitele nebo správce silnice a ten poutač odstraní. Teprve potom o procesu informuje majitele reklamy.
📢 Co kdo říká:
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: „Je to nekonečný boj, protože některé billboardy zlikvidujeme a bohužel se zase objevují nové, de facto načerno. Kolikrát to nejsou billboardy, ale nepovolené reklamy, které se objevují na nadjezdech a podél komunikací.“
Josef Pátek (ODS), radní pro silniční dopravu Středočeského kraje: „Nelegální reklamy jsou nežádoucím prvkem v prostoru našich silnic. V první řadě jsou nebezpečné z hlediska bezpečnosti silničního provozu, ale také narušují krajinu. Jejich nekompromisní odstraňování vnímám jako správný a nezbytný krok.”
Zdeněk Jahn, zakladatel iniciativy Přidej se a strhni to: „Máme rok a kousek na to, abychom se zbavili co největšího počtu billboardů z okolí významných komunikací.”
👀 Co sledovat v dalších dnech: Občanské iniciativy bojující proti billboardům už vyzvaly zákonodárce, aby změnu zákona přehodnotili. Není ale jasné, zda to v současném volebním období ještě stihnou. Požádaly také úřady, aby se pokusily odstranit co nejvíce nelegálních billboardů, než začne novela platit.