Požárů elektromotorů přibývá. Hasiči k nim jezdí už každý třetí den

Zatímco za celý rok 2019 vyjížděli hasiči jen ke čtyřem požárům elektromotorů, v loňském roce už takový případ řešili v průměru každé tři dny. Největším problémem nejsou elektromobily, ale koloběžky a kola s elektromotorem.
🚩 Proč je to důležité: Elektrických kol a koloběžek v českých domácnostech stále přibývá. Málokdo si ale uvědomuje, že je potřeba s nimi zacházet opatrně. Hrozí totiž, že kvůli nim může vyhořet celý dům.
➡️ Co se stalo: V loňském roce hasiči vyjížděli ke 125 požárům elektromotorů, počet případů každoročně stoupá. Na vině nejsou elektromobily, ale hlavně elektrické koloběžky a kola, případně motocykly. Ze všech loňských požárů strojů s elektromotorem na ně připadají víc jak tři čtvrtiny, přesněji 98 případů. Dalších patnáct požárů jde na vrub autům s hybridním pohonem (kombinací elektrického a spalovacího motoru) a dvanáct elektromobilům.
Největší riziko se přitom neschovává na silnicích, ale doma. „Drtivá většina požárů vzniká během nabíjení kvůli technické závadě,“ vysvětluje Klára Ochmanová, mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru. Doporučuje v žádném případě nenechávat zejména menší elektrostroje při nabíjení bez dozoru. Hrozí totiž nejen zničení vozítka, ale i požár celého domu.
🔎 Kontext: Jestliže hoří třeba jen plastové krytky, pro hasiče je to jednoduchá práce. Pokud však požár zasáhne baterii, začínají potíže. I když se podaří uhasit viditelné plameny, v baterii nadále probíhá chemická reakce. Jinými slovy, bateriové články mohou hořet uvnitř i bez přístupu kyslíku, což zvyšuje riziko opětovného vzplanutí a dalšího požáru. Takový motor pak hasiči musí ponořit do vody, a to i na desítky hodin.
Obzvlášť problematické je to u elektromobilů a čím větší mají baterii, tím hůř. Pokud hořící elektromobil stojí na volném prostranství, hasiči jej mohou ponořit do vodní lázně ve speciálním kontejneru. To je ta lepší varianta. Pokud je však vozidlo třeba v garáži a není možné ho jednoduše přesunout ven, musejí hasiči použít alternativní metodu – zařízení s řezacím vodním paprskem o tlaku 300 barů.
„To je speciální zařízení pro řezání a hašení, které umí s pomocí silného proudu vody s příměsí abraziva proříznout i silné materiály, třeba různě silné stěny, pláště budov nebo střechy,“ vysvětluje mluvčí Ochmanová. Anebo obal autobaterie. Vodní paprsek do něj dokáže vytvořit otvor a plameny tak mohou hasiči likvidovat přímo.
👀 Co sledovat dál: Registrovaných elektromobilů je oproti roku 2019 trojnásobek. Ještě rychleji přibývá malých strojů s elektromotory. Přesné statistiky sice neexistují, ročně se ale v Česku prodá přes sto tisíc elektrokol a desítky tisíc koloběžek. Je proto pravděpodobné, že hasiči budou zasahovat u podobných požárů stále častěji.