Stále více aut se do Česka dováží z Číny. Překvapivým skokanem je Slovensko

Nástup čínských aut v Česku už se projevuje i ve statistikách zahraničního obchodu. Některé už se dostávají na úroveň tradičních značek. Jenže čísla trochu klamou – z Číny se více dovážejí i auta západních výrobců, jako je Tesla nebo Dacia.
🚩 Proč je to důležité: V Česku přibývá aut z Číny. Evropské automobilky získávají silnou konkurenci, některé ale samy v Číně vyrábějí.
➡️ Co se stalo: Čínský původ už je u aut dovážených do Česka osmý nejčastější. V roce 2020 se z této země dovezla auta za čtvrt miliardy a každý další rok číslo rostlo. Loni už šlo o vozy za šest miliard korun. Například čínské MG se dostává mezi nejprodávanější značky v Česku.
Za nárůstem ale není jen úspěch čínských automobilek. Čínský původ mají díky továrně v Šanghaji i některé Tesly, o které byl loni díky dotacím velký zájem. V Číně se vyrábí i Dacia Spring, nejlevnější elektromobil na českém trhu.
V Česku o zákazníky bojuje více než desítka čínských značek. Všem kraluje MG s britskými kořeny, patřící pod čínský SAIC. Tato značka v tuzemsku loni prodala přes čtyři tisíce aut, za první třetinu letošního roku 1800 vozů. Prodeji se tak dostává na úroveň tradičních automobilek, jako je Peugeot a Renault. Nejvíce boduje u domácností, u kterých je SUV ZS jedno z nejoblíbenějších.
Několik dalších čínských značek prodává desítky nebo jen jednotky kusů. Nechybí jim velké plány, přesto se ukazuje, že prodávat auta bez značek s historií není tak snadné. Čínské vozy se proto do Česka dostávají i v „převleku“. Například italská „automobilka“ DR Automobiles mění loga a masky na čínských autech a nabízí je jako italské DR, Evo, Sportequipe a ICH-X. Loni dostala za klamání zákazníků pokutu v přepočtu čtyři miliardy korun.
V případě elektromobilů je podíl čínských vozů ještě výraznější. Po Německu jde dokonce o druhý nejčastější původ takového auta. Do Česka se z Německa dovezly elektromobily za 3,9 miliardy, z Číny za 2,8 miliardy. Až s odstupem následují USA a Korea se zhruba šestkrát nižší částkou.
Překvapivým skokanem v žebříčku místa výroby dovážených vozů je Slovensko. Důvodem je i to, že v bratislavském závodě Volkswagenu od konce roku 2023 vzniká i v Česku populární Škoda Superb. Díky tomu byl loni slovenský původ po tom německém druhý nejčastější. Následují Japonsko, Francie, Španělsko, USA, Velká Británie, Čína, Turecko a Švédsko.
Z první desítky vypadly po letech Itálie a Jižní Korea. Jde ale o hodnoty vozů, statistici přestali zveřejňovat jejich množství. To zvýhodňuje Švédsko s dražšími volvy, USA, odkud se dováží hlavně BMW a mercedesy, i Čínu, kde je velký podíl elektromobilů.
🔎 Kontext: Čínských vozů v Evropě neustále přibývá. Jednak se snaží prosadit čínští výrobci, jednak evropské automobilky mají velké plány s prodejem čínských vozů pod svými značkami.
Situaci jim komplikují cla, která Evropa zavedla na čínské elektromobily. Čína je totiž dotuje a tím je na trhu zvýhodňuje. Cla jsou různá pro každou automobilku, ale dopadají i na západní firmy, které v Číně vozy vyrábějí. Zatím se však nezdá, že by vyšší cla měla na prodeje větší vliv.