Češi dál ztrácí zájem o naftová auta. I tak zůstává nejvyšší v Evropě

Obrázek
Škoda Superb
Škoda Superb
Business

Podíl naftových osobních vozů na prodejích v Česku klesl na pětinu. Může za to menší zájem zákazníků i stále omezenější nabídka.

🚩 Proč je to důležité: Dieselová auta pomalu mizí z evropských silnic. Česko je v tomto směru trochu výjimkou, i stávající pětinový podíl je v EU úplně nejvyšší.

➡️ Co se stalo: V Česku se za první tři čtvrtletí prodalo 37 tisíc vozů s naftovým motorem. Je to mírně přes dvacet procent celého trhu. Ještě loni šlo o více než čtvrtinu, před deseti lety o polovinu všech vozů.

Trend klesajících prodejů je jednoznačný. Těžko se ale rozlišuje, jakou část poklesu způsobuje menší poptávka po těchto vozech a jaký to, že automobilky nabízejí stále méně modelů.

Například Dacia loni v Česku prodala přes tisíc vozů na naftu, letos už ani jediný. Žádný zkrátka nenabízí. To stejné platí i pro švédské Volvo. Automobilka ještě loni patřila mezi největší prodejce naftových aut, letos už šlo jen o poslední desítky aut ze skladu. 

Česko je podle statistik Evropské asociace výrobců automobilů letos zemí s nejvyšším podílem dieselových aut na celkových prodejích v celé EU. Následují Irsko, Slovinsko a Německo.

🔎 Kontext: Dříve byly dieselové motory i v těch nejmenších vozech. Stále přísnější emisní pravidla je ale prodražila a příplatek za ně přestal dávat ekonomický smysl. Škoda dříve nabízela naftový motor i u modelů Fabia, Scala a Kamiq, u těch už to roky možné není.

Například Toyota s naftovými motory zcela skončila. Prodává ale pod svou značkou i osobní verze užitkových vozů, které vyrábí společně se skupinou Stellantis, a ty se prodávají hlavně ve verzích na naftu.

Odklon od nafty se udál i u korejské automobilky Hyundai, letos v Česku prodává sedmkrát více elektromobilů než dieselových aut. Ty už zcela zmizely z ceníků.

Naftové vozy se obecně nejvíc prodávají u prémiových značek, většinu tvoří například u německé trojice Audi, BMW a Mercedes nebo u britského Land Roveru.

Z pohledu tříd je tento pohon nejčastější u větších a velkých SUV a u manažerských vozů. Na druhé straně jsou to osobní verze dodávkových aut. Právě u těchto kategorií se ale také rychle rozšiřují hybridy a elektromobily. Absolutně nejvíce prodává Škoda, konkrétně jde o modely Octavia, Kodiaq a Superb.

Za prvních osm měsíců letošního roku v Evropské unii prodeje naftových aut meziročně klesly o 26 procent a netvoří ani desetinu celkových prodejů. Některé země se v posledních letech od tohoto pohonu zcela odvrátily. Příkladem je Francie, kde historicky tvořily přes dvě třetiny prodejů, letos jde jen o pět procent. V celé Unii i ve většině členských zemí se lépe prodávají elektromobily než vozy na naftu. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku