České domácnosti kupují více nových aut. Nejoblíbenější je Škoda, Hyundai ztrácí

Obrázek
Škoda Kamiq - ilustrační foto
Škoda Kamiq - ilustrační foto
Business

Za prvních sedm měsíců letošního roku si domácnosti koupily  38 300 nových aut. Firmy a živnostníci si pořídili 105 tisíc vozů. U soukromých vozů je výrazně jiné složení značek a stále silnější roli hrají ty čínské.

🚩 Proč je to důležité: Většina českého trhu s auty se soustředí hlavně na firemní zákazníky. Statistiky o prodejích vozů domácnostem ukazují, které značky dokážou oslovit i „normální“ zákazníky.

➡️ Co se stalo: Automobilka Škoda se zase rve o běžné zákazníky. Domácnostem za prvních sedm měsíců letošního roku dodala o 60 procent víc aut než za stejné období loňského roku. Větší pozornost rodinám proti minulosti věnuje i Volkswagen, který v nefiremních prodejích hlásí růst o 45 procent.

Tyto dvě značky výrazně překonávají zbytek trhu. Prodeje domácnostem meziročně vzrostly o devět procent a krok za krokem se tak vrací k úrovním, které byly před pandemií.

V roce 2018 se takzvaně na rodné číslo prodalo v Česku přes 72 tisíc nových osobních aut. Pandemie ale přinesla prudký propad a v roce 2021 šlo už jen o 50 tisíc. Od té doby čísla opět rostou a letos to zatím podle dosavadních prodejů vypadá, že by po šesti letech mohla opět padnout šedesátitisícová hranice.

🔎 Kontext: Prodejům domácnostem letos s náskokem vévodí Škoda. Má více než dvojnásobný podíl než druhý Hyundai. To je výrazná změna proti minulým letům.

Hyundai se po startu výroby v Nošovicích začal právě u privátních prodejů postupně k čelu žebříčku přibližovat a v některých letech byl jen těsně druhý. V roce 2022 mladoboleslavskou automobilku dokonce překonal. Nyní Škoda ukazuje, že si to nenechá líbit.

Data Svazu dovozců automobilů ukazují, že Škoda a Volkswagen rostly u domácností hlavně na úkor dvojice Hyundai a Toyota i značek skupiny Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel a Fiat).

Zatímco v minulosti byly prodeje domácnostem tvořeny hlavně malými vozy, nyní žebříčku vévodí vozy SUV. Nejprodávanějším je Škoda Kamiq, následovaná modelem Karoq. Třetí je (druhý rok v řadě) čínské SUV MG ZS.

Naopak „normální“ vozy propadají dolů. Hyundai i30, který byl několik let, včetně loňského roku s náskokem u domácností jedničkou, je letos až osmý. Fabia se zase díky růstu o 80 procent prokousala zpět do první desítky a to rovnou na pátou pozici. V minulosti přitom byla neohroženou jedničkou.

Zajímavým skokanem v žebříčku je i Octavia, dlouhodobě celkově nejprodávanější auto v Česku, u domácností nikdy moc nebojovalo. Letos je ale díky proti loňsku dvojnásobným prodejům rovnou na šestém místě.

Žebříček značek u privátních prodejů se výrazně liší od toho u těch firemních. Silnější je nejen pozice značky Hyundai a Dacia, ale také čínské MG a japonských značek i korejského KGM (dříve SsangYong).

Nejvíce je na domácnosti zaměřeno japonské Suzuki. Na jeho prodejích mají dokonce téměř osmdesátiprocentní podíl.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku