Evropa zmírnila nároky na automobilky, pokuty za emise platit nemusí. Zatím

Obrázek
ilustrační snímek
ilustrační snímek
Business

Evropský parlament ve čtvrtek schválil změnu systému pokut za nadměrné emise skleníkových plynů u osobních vozů. Automobilky nebudou muset platit pokuty. Ačkoli to může působit jako odklon od Green Dealu, na cílech EU se nic nemění.

🚩 Proč je to důležité: Automobilový průmysl je páteří české ekonomiky. Ústupek Evropské unie ale na nejistotě, kterou před sebou průmysl má, nic nemění. 

➡️ Co rozhodnutí EP znamená: Automobilky nebudou muset platit pokuty, pokud letos překročí u prodávaných aut stanovené emise oxidu uhličitého. Budou ale muset v dalších dvou letech o to víc cíl překonat. Pokud by se jim to nepodařilo, pokuty doplatí.

Nejde o malé částky. Pokuta je 95 eur za každý jeden gram nad limit. Pro automobilky, které v Evropě neprodají dost elektromobilů, aby si průměr snížily, může jít i o desítky tisíc korun z každého prodaného vozu.

Ukázalo se, že pokuty byly nečekaně velký problém. Obecně se totiž předpokládalo, že prodeje elektromobilů porostou rychleji, a cíle bude proto snadnější splnit.

Hlavními překážkami rychlejšího rozšiřování elektromobilů byly například rychlejší ztráta jejich hodnoty, vyšší pořizovací cena nebo dražší pojištění. Dojezd či dobíjení patří mezi méně významné důvody pomalejšího rozšiřování elektromobility.

🔎 Kontext: Evropa se zavázala, že do roku 2050 bude uhlíkově neutrální, tedy, že již nebude přispívat ke zvyšování objemu uhlíku v atmosféře. Způsob, jakým toho dosáhnout, popisuje balík opatření známý pod názvem Green Deal. Opatření se týkají všech sektorů ekonomiky, automobilový průmysl je jen jedním z nich.

V případě osobních aut bylo cílem, aby svým provozem po roce 2050 již auta nevytvářela žádné emise skleníkových plynů. To v důsledku znamená, že by po tomto roce neměly být v provozu vozy se spalovacími motory na fosilní paliva.

Aby toho šlo dosáhnout, mají se po roce 2035 prodávat jen vozy, které nevytvářejí emise - elektroauta, nebo jiné typy pohonů. Auta se spalovacími motory do roku 2050 pak prostě doslouží. V teoretické rovině budou moci malosérioví výrobci dál vyrábět klasická auta, například sportovní či luxusní vozy. 

Opatření, která mají elektromobilům v prodejích pomáhat:

  • flotilové emise – automobilky platí pokuty, pokud průměrné emise skleníkových plynů u prodávaných vozů přesáhnou nastavený cíl. V principu jde ve výsledku o problém, zda raději platit pokutu, nebo raději se ztrátou prodat elektromobil. Důvodem je tlak na automobilky. Ty proto raději omezují nabídku aut se spalovacími motory a zvyšují jejich ceny, aby snadněji splnily nastavený cíl. 

  • ESG reporty – velké firmy musí v Evropě psát reporty o tom, co dělají pro blaho společnosti, nákup elektromobilů se dá vykázat jako pozitivní krok.

  • v řadě zemí fungují systémy dotací a penalizací, které elektromobily proti vozům se spalovacími motory zvýhodňují. Případně znevýhodňují nákup aut se spalovacími motory a vysokou spotřebou.

👀Co bude dál: V současnosti není na stole nic, co by naznačovalo zákaz provozu vozů se spalovacími motory po roce 2050. Předpokládá se, že většina takových vozů do tohoto roku prostě doslouží. 

Od jejich používání ale může odrazovat celá řada dalších opatření – bude emisní povolenka k prodávanému palivu, která jej hlavně po roce 2050 může výrazně prodražovat. Do hry mohou vstoupit i věci jako je pojištění, silniční daně a další poplatky, které sice provoz takových vozů nezakáží, ale zkomplikují.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku