Dříve nemyslitelné. Škoda a Toyota se přetahují o druhou pozici v Evropě

Obrázek
Škoda Elroq
Škoda Elroq
Business

Škoda byla v říjnu v Evropě druhou nejprodávanější značkou a dostala se před Toyotu. Ta si za celý rok prvenství zatím těsně drží. Má to ale nahnuté. 

🚩 Proč je to důležité: Evropský automobilový trh se po pandemii covidu zásadně proměnil. V pořadí značek zůstala při starém jen první pozice Volkswagenu. Česká automobilka stále sílí.

➡️ Co se stalo: Škoda Elroq byla v říjnu nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Podle magazínu Automotive News se dostala i před modely Tesly. Úspěch této novinky do zásuvky značce pomáhá k růstu, který znamená jediné. Škoda letos bojuje s Toyotou druhou příčku na evropském trhu.

Na Škodu dnes nestačí Ford, Opel, Peugeot ani Renault, ztrácí i prémiová trojice Audi, BMW a Mercedes. To všechno byly značky, které měly ještě v nedávné době výrazně vyšší prodeje než mladoboleslavská automobilka. 

Ještě před dekádou bylo úspěchem, když se Škoda propracovala na desátou pozici na evropském trhu. Toyota byla ještě o několik příček dál. Trhu vévodil Volkswagen, Ford a Renault. Dnes je – až na dekády nesesaditelný Volkswagen – všechno jinak. Řada výrobců čelí po pandemii propadu zájmu a na uvolněné místo se rychle protlačila Toyota.

Ta se dokázala dostat až na druhou pozici, kterou si od roku 2022 drží. Škoda byla tehdy v Evropě až devátá. V roce 2025 je to Škoda a Toyota, kdo spolu bojuje o druhé místo a další evropské, kdysi silné značky nechávají s odstupem za sebou. 

Škoda vykazuje meziroční růst prodejů, zatímco Toyota proti loňsku ztrácí. Pokud by tento trend pokračoval, má mladoboleslavská automobilka šanci Toyotu letos porazit a stát se dvojkou po mateřském Volkswagenu. 

🔎 Kontext: Druhá pozice Toyoty je historicky mimořádný úspěch japonské značky. Takto vysoko se mimo evropských automobilek v minulosti dokázal dostat jen Ford. Škoda a Toyota mají společné to, že jejich prodeje nestojí na jediném modelu. 

Toyota má v evropské první desítce jen model Yaris Cross, který se drží kolem sedmé pozice, Škoda měla ještě loni Octavii na osmé pozici, letos už ale v první desítce chybí. Obě značky ale mají hodně modelů se solidními prodeji a ty dohromady dělají zajímavá čísla. 

Toyotě pomohla sázka na hybridy, dokázala tak růst v době, kdy ostatní automobilky trpěly propadem zájmu o naftové vozy. Dech ale Japoncům dochází v elektromobilitě. Právě ta podle dostupných dat pomáhá v růstu Škodě. Je už třetím největším prodejcem elektromobilů v Evropě, a to i když má v nabídce jen dva modely. Elroq i Enyaq jsou v první desítce podle modelů. Růst jejich prodejů v podstatě kopíruje růst celé značky.

👀 Co dál sledovat: Klíčové budou výsledky za listopad a prosinec. Škoda se může stát druhou nejprodávanější značkou Evropy a model Elroq by se mohl udržet v první trojici nejúspěšnějších elektromobilů. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku