Je to náklaďák převlečený za traktor. Prezidentův podpis zpečetil osud tatraktorů

Obrázek
TATRA Phoenix
TATRA Phoenix
Česko

Na první pohled vypadá jako nákladní auto. Jenže v papírech má napsáno traktor. Zkrátka tatraktor. V čem se od nákladního automobilu liší? Třeba v tom, že nemusí platit mýtné a neplatí na něj některé dopravní značky. Výhody mu ale vydrží už jen chvíli. V pátek prezident Petr Pavel podepsal novelu zákona, které většinu z nich ruší, na další má ministerstvo dopravy napsanou vyhlášku.

🚩 Proč je to důležité: Tatraktory jsou primárně určené pro zemědělskou výrobu. Jejich specifické vlastnosti je ale možné využít k obcházení legislativy.

➡️ Co se stalo: I když jsou tatraktory od nákladních automobilů v podstatě k nerozeznání, právně jsou to traktory a vztahuje se na ně tedy jiná legislativa. To se teď ale změní. „Budou podléhat mýtnému, k řízení bude třeba oprávnění na nákladní vozidla a profesní způsobilost,“ shrnulo změny ministerstvo dopravy na svém facebookovém profilu.

To není všechno. Tatraktory je například zatím možné řídit už od 17 let, a nemusí se za ně třeba ani odvádět silniční daň. Původně měly sloužit v zemědělství, jenže v posledních letech se jejich působení od polností značně vzdálilo.

Kvůli legislativnímu kličkování popularita tatraktorů mezi přepravci citelně stoupla. Ještě v roce 2018 jich bylo v Česku registrováno jen 131, v létě loňského roku ale odhady mluvily už o 1800 kusech.

Ministerstvo dopravy úpravou vyhovělo nejen starostům obcí, ale i samotným přepravcům. Generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Vojtěch Hromíř v srpnu odhadoval, že dopravce, který využívá tatraktory místo běžných nákladních aut může díky zmíněným výhodám ušetřit i statisíce ročně. „Má nižší náklady na kilometr a tím ohrožuje konkurenci, která musí tyto položky platit,“ uvedl pro ČT24.

Další omezení provozu tatraktorů je na cestě, tentokrát chce ministerstvo dopravy vyhláškou rozšířit platnost značek. Dopravní značku „zákaz vjezdu nákladním automobilům“ využívají obce například v obytných zónách. Na kamiony většinou funguje dobře. Jenže na tatraktory je značka zatím krátká. Úprava by mohla začít platit od července.

„Jedná se o vozidla konstrukčně vycházející z nákladních vozidel a v kontextu zákazové značky je žádoucí, aby pro ně platila stejná restrikce jako pro standardní nákladní automobily,“ vysvětluje ministerstvo dopravy v důvodové zprávě.

S tím souvisí i druhá změna. Ministerstvo si přeje, aby na tatraktory platily i zákazy předjíždění stejně jako na běžnou nákladní dopravu. U klasického traktoru sice nikdo nepředpokládá, že bude na silnici někoho předjíždět, jenže tatraktory běžně mohou jezdi i víc než 80 kilometrů za hodinu.

🔎 Kontext: Tatraktory jsou relativně nový vynález. První model představila společnost Tatra v roce 2013. V zásadě mělo jít o stroje, které nahradí velké traktory s přívěsy a usnadní tak práci zemědělcům. „Splňuje výhody nákladního automobilu, jako spotřebu a rychlost, a traktoru. To znamená, že na něj bude moci zákazník čerpat dotace, tankovat zelenou naftu (daňová úspora na nákup nafty - pozn. red.) a nemusí mít řidičák na nákladní automobil, stačí oprávnění na traktor," shrnul tehdy pro iDnes manažer marketingu Tatry Jiří Kašpárek hlavní konkurenční výhody.

👀 Co sledovat v dalších dnech: Prodeje tatraktorů v následujících měsících ukáží, do jaké míry byly prodeje ovlivněné snahou obejít zákon a jakou část z nich si naopak skutečně pořizují zemědělci.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku