Každý šestý taxikář loni boural. Na řidiče z ciziny si stát víc posvítí

Obrázek
ilustrační foto
Česko

Řidiči taxíků z ciziny to budou mít složitější. Senát schválil novelu zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje podmínky, za jakých mohou v Česku provozovat taxikářské řemeslo. A důslednější bude i dohled.

🚩 Proč je to důležité: Ze statistik vyplývá, že nehody řidičů taxislužby jsou stále častější. Legislativní změny si kladou za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích.

➡️ Co se stalo: Novelu navrhla skupina pražských poslanců. Vadí jim, že řidiči z ciziny mají občas problém řídit bezpečně v hustém městském provozu. Série legislativních změn by měla přispět k lepšímu dohledu, a tím pádem i vyšší bezpečnosti na silnicích. Našli podporu i u ministerstva dopravy.

„Mnoho řidičů z alternativních přepravních společností u nás zůstává pracovat i po uplynutí svého pracovního povolení. Jde často o lidi ze zemí mimo EU,“ vysvětlil resort na svém facebookovém profilu s tím, že tito řidiči jsou v Česku někdy i nelegálně, nebo na turistické vízum.

Změny mají zajistit tři úpravy v zákoně:

  • Řidiči taxislužby budou muset nově vlastnit řidičský průkaz vydaný v České republice nebo v jiném členském státě Evropské unie. Navíc bude oprávnění k výkonu taxislužby udělováno pouze na dobu, po kterou budou mít povolení k pobytu.
  • Využívat budou muset jen vozidla evidovaná v registru taxislužby, a to výhradně u dopravce, který je zaměstnává. Porušení této povinnosti bude nově klasifikováno jako přestupek samotného řidiče.
  • Obecní policie bude nově moci zastavovat vozidla taxislužby, aby zkontrolovala, jestli nová pravidla dodržují. Ke kontrole tedy mohou přistoupit i tehdy, pokud počínání řidiče nebude mít vliv na bezpečnost a plynulost silničního provozu.

🔎 Kontext: Podle údajů České kanceláře pojistitelů způsobil v loňském roce nehodu každý šestý řidič taxislužby. Pro srovnání: v roce 2020 byl viníkem nehody každý desátý taxikář. Všiml si toho web auto.cz.

Čísla budou nepochybně ovlivněná dopadem protiepidemických opatření a vyšší nehodovost řidičů taxislužby je přirozená, protože jezdí častěji a v městském provozu. Přesto statistiky ukazují, že se situace zhoršuje. Zatímco v roce 2019 způsobili taxikáři nehody 3,4krát častěji než ostatní řidiči, loni to bylo už 4,7krát více. Podíl taxikářů, kteří způsobili nějakou škodu, navíc roste už čtyři roky v řadě.

Toho, že problémů přibývá, si je vědomo i ministerstvo dopravy. Ministr Martin Kupka (ODS) již dříve ve Sněmovně řekl, že počet škodních událostí u vozidel taxislužby vzrostl v předchozích dvou letech o 16 a o 20 procent, zatímco počet vozidel taxislužby se zvýšil o čtyři procenta.

👀 Co sledovat v dalších dnech: Novela teď čeká na podpis prezidenta.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku