Kupka slibuje 540 kilometrů dálnic a 767 kilometrů rychlotratí. Vlaky pojedou i pod Prahou

Obrázek
Podzemní železniční zastávka Praha Karlovo náměstí (vizualizace)
Podzemní železniční zastávka Praha Karlovo náměstí (vizualizace)
Česko

Ministerstvo dopravy představilo svou vizi rozvoje dopravy na další dekády. Chystá dalších 540 kilometrů dálnic, nové silnice, rychlou železnici i lepší splavnost Labe.

🚩 Proč je to důležité: Vědět, jakým směrem se ubírají plány rozvoje dálnic a železnic, by mělo usnadnit rozhodování o tom, kde bydlet a kde investovat. 

➡️ Co se stalo: V roce 2033 by měla být základní dálniční síť hotova. Ministerstvo dopravy se proto začalo zabývat otázkou, co stavět dál. Jde zatím spíše o vize, jakým směrem se má příprava a plánování ubírat. Cesta od trasování přes získání všech povolení až k samotné stavbě je ale dlouhá.

U železnic a vodních cest už ministr dopravy Martin Kupka (ODS) představil některé konkrétní projekty. Celkem jde o investice za více než bilion korun.

Základní pilíře vize ministerstva dopravy:

1️⃣ Dálnice
Po dostavbě základní dálniční sítě by se měla pozornost upřít na čtyři nové dálnice:

  • D99 (205 km) – nový okruh kolem Prahy dále od města. Vychází z toho, že nyní budovaný vnější okruh se stane součástí rozrůstajícího města a pro tranzit bude potřeba vybudovat vzdálenější obchvat.
  • D20 (185 km) – spojení Plzně a Jihlavy přes Písek a Jindřichův Hradec. Půjde o pomoc středočeským částem dálnic D5 a D1 i pro lepší zapojení Jihočeského kraje do dálniční sítě.
  • D19 (65 km) – propojení D1 západně od Brna a Prostějova bude sloužit v podstatě jako severní obchvat moravské metropole. Řidiči mířící od Jihlavy na Olomouc by nemuseli po přetížené brněnské části D1.
  • D37/38 (85 km) – zvažované dálniční propojení Jihlavy, Čáslavi, Přelouče a dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou.

2️⃣ Silnice
Vize neřeší další zkapacitňování silnic a stavbu obchvatů, věnuje se jen výrazněji novým trasováním:

  • I/16 (35 km) – Mladá Boleslav – Jičín
  • I/81 (45 km) – Hradec Králové – Vamberk
  • 15kilometrové propojení dálnic D52, D1 a D2 u Brna

Obrázek
Obrázek
Obrázek

3️⃣ Vysokorychlostní železnice
Plánuje se 737 kilometrů vysokorychlostních tratí, z toho 484 kilometrů je ve fázi projektu. Brzy začne výstavba prvního úseku rychlotratě z Brna do Přerova, ovšem pouze na rychlost 200 kilometrů v hodině.

Po dokončení nové sítě by bylo možné cestovat z Prahy do Brna za jednu hodinu, další hodinu pak zabere pokračování do Vídně či Bratislavy. Do jedné hodiny by se z Prahy mělo být možné dostat do Drážďan, Karlových Varů, Plzně, Českých Budějovic, Jihlavy i Liberce. Do Hradce Králové by cesta měla trvat jen 35 minut.

4️⃣ Městské železniční uzly
Stavba nových tratí i rostoucí vytížení příměstské železnice si vyžádá výrazné investice v Praze a Brně.

  • Praha: Mají vzniknout podzemní železnice včetně nových zastávek Karlín, Florenc, Václavské náměstí a Karlovo náměstí. Náklady se odhadují na 185 miliard korun. Vlaky mají v tunelech jezdit ve špičkách zhruba každé čtyři minuty. Nové stavby by také měly usnadnit přestupování z vlaků z letiště na další železniční dopravu. Bez těchto investic by Praha počet vlaků a cestujících, které přivedou vysokorychlostní tratě, nezvládala.
  • Brno: Trasování železnice městem se upraví, postavit se má nové nádraží. Náklady se odhadují na 73 miliard korun.

5️⃣ Zlepšení splavnosti Labe
Počítá se s novou plavební komorou u Děčína, výstavbou nového stupně u Přelouče a dalšími úpravami podél toku. K investicím by mělo docházet v příští dekádě.

📢 Co říká ministr dopravy Martin Kupka

  • K silnicím: „Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů. V rámci těchto koridorů se očekává zvýšení nabídky alternativních tras, což umožní lepší rozložení dopravního zatížení a snížení rizika dopravních kolon.“
  • K železnicím: „Vysokorychlostní tratě budou klíčové pro zajištění rychlé a efektivní dopravy mezi městy i sousedními zeměmi, což přispěje k ekonomickému růstu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu.“

🔎 Kontext: Vize rozvoje dálnic odpovídá na otázku, jakým trasám se věnovat, až bude dostavěna základní síť dálnic. Žádné trasování není definitivní a příprava může trvat i desítky let.

Výhled předpokládá další nárůst silniční dopravy. Nepočítá s tím, že by uhlíková neutralita, které by Česko mělo dosáhnout do roku 2050, měla významnější dopad na dopravu. Ta přitom patří k významným zdrojům znečištění - a na rozdíl od energetiky nebo průmyslu její podíl roste.

Investice do železniční dopravy by měly výrazně zatraktivnit cestování vlakem, a to jak po Česku, tak do sousedních zemí. Vyšší podíl železniční dopravy má usnadnit dosažení zelených cílů, ke kterým se vláda zavázala.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku