Žádné sáčky ani děsivé obrázky. Žáci se budou učit o obraně, ale jinak než dříve

Pražská pedagogická fakulta testuje nový předmět, kde budoucí učitelé získají základní informace o armádě a bezpečnosti. Škola na kurzu spolupracuje s ministerstvem obrany. Pokud se osvědčí, měl by se rozšířit i na další pedagogické fakulty.
🚩 Proč je to důležité: Větší důraz na témata obrany a bezpečnosti vychází z nedávno upravených rámcových vzdělávacích programů, dříve známých jako osnovy. Souvisí i se změnou bezpečnostní situace ve světě.
➡️ Co se stalo: Běhání s igelitovými sáčky na nohou a na rukou nebo fotografie atomových hřibů na nástěnkách jako odstrašující příklad. Na tom, že se podoba branné výchovy, jako byla za minulého režimu, do škol vrátit nemá, se shodují resorty obrany i školství. Zároveň ale upozorňují, že je potřeba, aby děti získávaly znalosti o bezpečnostních hrozbách a obraně státu.
„Jde o to, aby se děti seznámily s tím, jaká je role občana při zajišťování obrany. Problematika bezpečnosti bude začínat už na prvním stupni, ale rámcově a přiměřeně věku,“ přiblížil pro Český rozhlas šéf odboru základního vzdělávání na ministerstvu školství Michal Černý. „Všichni vidíme, jaká je bezpečnostní situace v Evropě, dlouhodobě toto téma nepodceňujeme,“ dodal.
Nový pilotní kurz Úvod do branně-bezpečnostní problematiky nyní testuje Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Navštěvuje ho pětadvacet studentů. Vyučující jsou buď z Univerzity obrany, nebo přímo z ministerstva.
„Smyslem kurzu je postupně v prostředí pedagogických fakult předávat penzum znalostí a povědomí o otázkách obrany a bezpečnosti. Jsou tam přednášky, které jdou k úplnému základu, jako jsou: co to je armáda nebo co jsou ozbrojené síly, až po dílčí specifická témata, jako je třeba členství České republiky v NATO,“ uvedl pro iRozhlas.cz Jan Jireš, který má za ministerstvo obrany spolupráci na starost.
Na konci semestru si vedení fakulty a obě ministerstva společně sednou a domluví se, jestli budou tento předmět vyučovat i v dalších letech.
📢 Co kdo říká:
Antonín Jančařík, děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy: „Plán je, že by předmět někteří studenti měli povinně a všem ostatním bychom ho nabízeli povinně volitelně. To znamená, že si vybírají z témat. Jestli to bude branně-bezpečnostní téma, udržitelnost nebo globální vzdělávání, záleží na směřování příslušného studenta.“
Jana Černochová (ODS), ministryně obrany: „V současné bezpečnostní situaci je stát povinen nejen zajistit samotnou obranu státu, ale nabídnout občanům znalosti a dovednosti, které využijí nejen při obraně státu nebo v krizové situaci, ale i v každodenním životě.“
🔎 Kontext: Předmět by podle plánu mohl být povinný pro studenty učitelství tělocviku, výchovy ke zdraví nebo základů společenských věd. Vychází i z nedávno přepracovaných rámcových vzdělávacích programů, podle kterých si poté školy vytvářejí své vlastní výukové plány. Nově se v nich klade větší důraz právě na témata obrany a bezpečnosti.
Podobný trend je i v okolních státech. Například v Polsku se do osnov pro střední školy vrátily některé prvky branné výchovy před třemi lety.