Čínské automobilky v Evropě enormně rostou. V Česku už je 19 čínských značek

Obrázek
MG ZS 2025
MG ZS 2025
Business

Evropský trh s auty se postupně proměňuje. Výrobci z Číny si ukrajují stále větší díl a řada zavedených značek má co dělat, aby jim dokázala čelit. Invaze je znát i v Česku, kde už lze koupit čínská auta pod devatenácti různými značkami. Čínský původ mají ale i vozy západních značek. 

🚩 Proč je to důležité: Automobilový průmysl je klíčový pro evropskou a obzvláště českou ekonomiku. Jedním z největších rizik pro jeho budoucnost je právě nástup čínských výrobců.

➡️ Co se stalo: Na český trh ve čtvrtek oficiálně vstoupila značka Chery. Přiřadila se tak k 18 značkám, které už v Česku v různé podobě v oblasti osobních a užitkových aut působí. 

Čínské automobilky v prvním pololetí v Evropě meziročně vyrostly o 91 procent. Jejich podíl na evropském trhu poprvé překročil pět procent. Japonským a později korejským značkám trvalo velmi dlouho, aby se na taková čísla dostaly. Čína už je dokonce největším dovozcem aut do Evropy a předběhla Japonsko i USA. 

Údaje poradenské společnosti JATO za první pololetí ukazují, že čínské automobilky už na evropském trhu dýchají na záda americkým automobilkám Tesla a Ford, který v Evropě už vyrábí přes sto let.

Číňané v Evropě skokově rostou i přesto, že trh jako celek ztrácí. Auta z Číny už se mezi ta úplně nejprodávanější dostávají v několika zemích. Například SUV MG HS je osmé nejprodávanější auto v Británii.

Motorem růstu jsou automobilky BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng. K nim je třeba připočítat MG, které sice neroste takovým tempem, ale má celkově nejvyšší prodeje. Na větších trzích o zákazníky bojuje i více než desítka čínských značek.

🚗 Jak je to v Česku: Situace odpovídá tomu, co se děje i ve zbytku Evropy. Čínské značky se tu roky hlavně trápily a prodávaly spíše jednotky vozů ročně. Vše se změnilo, když si značku MG vzala pod křídla skupina Auto Palace, jeden z největších prodejců aut v Česku a největší v Evropě. Té se podařilo dostat MG už na dosah první desítce na českém trhu a model MG ZS dokonce na třetí místo u domácností. Číňané zjistili, že se nemohou spoléhat na drobné dovozce bez větších zkušeností. 

Čínské automobilky rostou hlavně na úkor dalších asijských značek. Více se zaměřují na domácnosti – a to stejné dělají i korejské a japonské značky.

🚘 A co další země? Podobné jako v Česku je to v zemích jako Polsko, Rakousko, Španělsko, Itálie, Řecko či Rumunsko. V Polsku MG násobí prodeje a do první třicítky už se dostalo pět čínských značek. Ve Španělsku je letos MG v první desítce a model MG ZS je dokonce druhým nejprodávanějším vozem v zemi.

Jiné je to ve Skandinávii nebo Nizozemsku, kde bodují spíše elektrické modely a kvůli tomu i trochu jiné značky. Vše se zkrátka odvíjí od bohatství konkrétní země a podílu elektromobilů na trhu.

🔎 Kontext: V jednotlivých evropských zemích se pozice čínských značek liší. Zpravidla silnější pozici má dvojice MG a BYD, které jsou už v řadě zemí v první dvacítce značek a občas se dostanou i do první desítky. Rychle posiluje i dvojice Omoda a Jaecoo ze skupiny Chery.

Meziročně rostou čínské automobilky na jednotlivých trzích o desítky, stovky a někdy i tisíce procent. Pokud už na nějakém trhu určitá čínská značka ztrácí, vždy je vedle druhá, která to svým růstem minimálně dorovná. Například ve Finsku BYD ztratilo 40 procent, MG ale přidalo 1142 procent.

Jednotlivé značky postupují v Evropě podle podobného plánu. Nejprve si to vyzkouší na nějakém trhu – jednou z laboratoří je například Izrael, kde je pozice čínských značek už silná. V první desítce jsou tam hned čtyři. Následně pokračují na některém z evropských trhů. Když se pak objeví v Česku, mají za sebou zpravidla roky zkušeností z jiné části Evropy.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku