Čtyři příběhy z praxe: Víc než jen firma. Když podnikání pomáhá komunitě

Podnikání nemusí být jen o produktech a zisku. Některé malé firmy vznikly z potřeby sdílet zkušenost, nabídnout podporu nebo otevřít prostor pro tvoření a osobní rozvoj. Ať už jde o dílnu, kulturní centrum, online komunitu nebo sociální podnik, spojuje je jedno: jejich cílem je, aby kolem nich vzniklo něco víc.
🚩 Proč je to důležité: Malé firmy tvoří 99 procent všech podnikatelských subjektů v Česku. Patří sem podniky s desítkami zaměstnanců, mikropodniky i živnostníci. V soukromém sektoru zajišťují přibližně 60 procent pracovních míst a vytvářejí významnou část přidané hodnoty.
➡️ Jaká je realita: Podniky, které staví na komunitě, přinášejí svému okolí konkrétní hodnotu. Posilují soudržnost společnosti, rozvíjejí místní kulturu a otevírají témata, která by jinak zůstala na okraji. Motorem je vědomí, že jejich práce má smysl i pro širší komunitu.
🔎 Příklady z praxe:
➡️ Stříbrná generace
Bývalá novinářka Hana Špirková vždy ráda naslouchala lidem. Před dvěma lety proto založila komunitní prostor pro generaci padesátníků a dál. „Inspiroval mě článek v časopise a zároveň jsem ve své rodině i svém okolí začala více vnímat potřeby lidí, zejména žen, v předseniorním věku – často jsou zaměstnané na plný úvazek, do toho pečují o své rodiče, pomáhají s vnoučaty a je jasné, že s přibývajícím věkem síly ubývají,“ vysvětluje.
„Po úplně prvním online skupinovém setkání mi jedna z žen napsala, že jí to pomohlo se zastavit,“ říká zakladatelka projektu, která doma vychovává tři děti. Velkou motivaci jí přineslo i ocenění publika v podnikatelském akcelerátoru.
Komunitní centrum Stříbrná generace nabízí prakticky zaměřené webináře s odborníky o aktivním stárnutí či zdravém životním styl nebo kurzy zaměřené na seberozvoj či vztahy. „Nejtěžší je získat a udržet pozornost, protože online prostor je přehlcený informacemi. A také ženám ukazovat, že investice do sebe má v tomto věku smysl.“ Do budoucna chce Hana Špirková rozšířit nabídku webinářů i živých setkání v kombinaci s online kurzy. Plánuje se také více zaměřit na spolupráci s firmami a institucemi, aby dokázaly podpořit své zaměstnance před odchodem do důchodu.

➡️ Artovna
Za Artovnou v Českých Budějovicích stojí dvě kamarádky, které baví objevovat nové umělce, zkoumat netradiční výtvarné přístupy, a především podporovat ostatní v jejich tvorbě. „Impulsem byla touha otevřít centrum, které nebude jen galerií, ale i živým místem s kurzy, vernisážemi, workshopy a dalšími aktivitami,“ říká ředitelka Centra umění Artovna Lenka Kotlár.
Komunitu Artovny tvoří široké spektrum lidí. „Děti, rodiče, kteří hledají tvořivé vyžití, dospělí, kteří chtějí rozvíjet své dovednosti, nebo třeba studenti, kteří mají chuť objevovat nové směry a inspiraci. Přichází k nám i umělci, kteří hledají prostor pro prezentaci své práce,“ vyjmenovává.
Odměnou jsou pozitivní ohlasy lidí. „Komunita nás inspiruje, obohacuje různými pohledy a zkušenostmi. Projekt nás posunul v trpělivosti, organizačních schopnostech a také v odvaze. Protože otevřít takový prostor znamená jít s kůží na trh,“ říká Lenka Kotlár. Do budoucna plánují přidávat nové kurzy i příležitosti k setkávání nebo zvát umělce z Česka i zahraničí.

➡️ Dílna Matilda
Začalo to malou domácí dílnou, hrnčířským kruhem a vášní pro keramiku, která postupně přerostla v místo, kam lidé přicházejí relaxovat, tvořit a učit se. Letos slaví keramická a výtvarná dílna Matilda 20 let. V Brně ji založila Monika Jankůj, která se jejímu provozu věnuje naplno. „Chodí sem všichni, kdo chtějí něco vytvořit vlastníma rukama. Vznikají tu i přátelství. Hodně lidí pokračuje v řemeslech samo, založili si vlastní dílny, ateliéry, chodí společně do divadla nebo na kafe,“ říká.
Občas je složité vyčlenit na budování komunity čas. „Najít prostor pro všechno, co je potřeba kolem chodu dílny standardně dělat, a ještě k tomu tvořit obsah na sociální sítě, abychom byli stále vidět,“ připouští Monika Jankůj. Dílna Matilda chce i do budoucna stavět na tom, co u ní funguje a co lidé hledají: komunitu, podporu, inspiraci a vztahy. „Chceme spíše posilovat povědomí o tom, že jsme za roky profíci, a ne rychlokvaškové studio.“

➡️ Kultivar
V roce 2016 vzniklo v centru Liberce kulturní a coworkingové centrum Kultivar, které založila Klára Jägerová. Během let hostilo více než 150 řemeslných workshopů, přednášek i společenských akcí, od firemních po soukromé. Společným jmenovatelem byla často udržitelnost a osobní rozvoj. Prostor zároveň sloužil jako showroom a galerie místních umělců. Kvůli covidovým opatřením se ale centrum muselo uzavřít a do roku 2023 pořádalo už jen pop up workshopy se spřátelenými spolky. Komunita na něj však nezapomněla.
Na původní myšlenku navázala sklářská dílna. „Obnovili jsme základ – lásku k řemeslu a samotné tvorbě,“ říká spolumajitelka Eva Jiřičková. „Přicházejí lidé, kteří se zajímají o řemeslo, region, jsou hrdí na české výrobce a rádi si něco sami vytvoří. Ukazujeme, že i tradiční technika vinutí a foukání u kahanu může být dost cool pro současnou generaci.“
Podnikání si žádá čas i energii, přesto zůstává komunita pro Kultivar klíčovou inspirací. Do budoucna plánují spolupráce s design shopy, účast na zahraničních trzích a nabídku workshopů pro firmy.

👀 Co dál sledovat: Velký týden malých firem, který proběhne od 13. do 19. října, má za cíl upozornit na význam malých podniků pro českou ekonomiku a otevřít debatu o překážkách, s nimiž se denně potýkají. Iniciativa nabídne po celé republice akce, workshopy a konference zaměřené přímo na podnikatele a podnikatelky.
Článek vznikl v rámci spolupráce serveru Publico s iniciativou Velký týden malých firem